torsdag 11. juni 2015

Game of Thrones S05E09 "The Dance of Dragons"

SPOILERADVARSEL - dette innlegget inneholder detaljer om Game of Thrones sesong 5 episode 9, "The Dance of Dragons". Ikke les videre hvis du ikke har sett episoden.


Okay. Game of Thrones har gjort meg sint, opprørt og fortvilet før. Da jeg leste om The Red Wedding, ble jeg så forbanna at jeg hev boka fra meg. Flere ganger. Å se det hele spilles ut på TV-skjermen satte også følelsene i sving, særlig det som ikke var med i bøkene - at den gravide Talisa ble knivstukket i magen. Men det som skjedde i denne episoden føltes verre. Jeg vet ikke om det var fordi jeg hadde begynt å heie litt på Stannis, eller om jeg bare likte karakteren Shireen så godt. Kerry Ingram spilte henne så fint, og hver scene med henne var en fryd å se på. Forholdet hennes til Davos var en av de beste tingene i serien. Jeg var så sint at jeg satt og dirret i sofaen. Jeg tenkte bare "nei, nei, nei, nei", "de kan ikke gjøre dette", "fy faen, Stannis" og "håper hun blir reddet i siste liten". Ellers husker jeg ikke så mye av det som skjedde, bortsett fra at det var ganske kult da Drogon dukket opp på kamparenaen. Det var mye flammer i denne episoden, det er sikkert.


JON
 

It was a failure.
 

Jon og en horde av villfolk, samt kjempen Wun Wun, som tydeligvis kom seg over havet på en eller annen måte, slapp gjennom Muren, men kommer neppe til å vinne noen popularitetskonkurranse. De fikk skulende blikk fra stort sett alle hold, bortsett fra den alltid positive Sam. Olly så ut til å være ekstra bitter over at Jon har brakt villfolkene til Castle Black, og er villig til å behandle dem anstendig. Jeg er litt spent på hvordan dette skal gå, men blir ikke overrasket hvis det blir en voldelig konfrontasjon snart.

 
ARYA


Tomorrow.

Å, Arya. Du hadde én jobb å gjøre. Men du lot personlig hevntørst komme før den oppgaven du hadde fått. Da Meryn Trant steg i land sammen med den lattervekkende spradebassen Mace Tyrell, visste jeg hvordan det kom til å gå. Arya kan ikke dy seg, og kommer til å gi alt for å kunne stryke Trant av listen sin. Scenene i bordellet viste hvilket elendig kryp han er, men dette kan bli farlig for Arya - hvis han liker unge jenter, kommer han til å be om å få henne neste gang? Og hvis hun greier å få has på ham, hva vil Jaqen H´ghar gjøre med det? Han visste garantert at hun løy da hun sa at The Gambler ikke var sulten i dag.


DORNE
 

I believe in second chances. I don´t believe in third chances.
 
Hva kan man si om Dorne, annet enn at det så vakkert ut, men endte opp med å være en gedigen skuffelse? Hva var egentlig vitsen med hele greia? Jaime og Bronn kom, det var litt slåssing, en Sand Snake viste fram puppene sine, og så ble de enige om at det hele var en misforståelse, og fikk dra hjem igjen. Ellaria Sand måtte bøye seg for Doran Martell. Myrcella er lykkelig, og Trystane får en plass i The Small Council. End of story. ZZZZzznork.


STANNIS
 

Does this farewll gift mean I´m gonna die soon?
Yes, princess.

My family stays with me

Stannis, du er herved den verste faren i hele Westeros. Og det sier ikke lite. Det er mange fæle fedre å velge mellom i denne sagaen. Tywin Lannister var ganske ille, Balon Greyjoy var vel heller ikke noe særlig å skryte av, og Craster, han med alle konene/døtrene, og sønnene han pleide å ofre til White Walkers, var også temmelig forkastelig.
Stakkars lille, uskyldige Shireen, som fikk greyscale da hun var liten og overlevde ved et mirakel, bare for å bli brent levende av en ond prestinne fordi faren hennes ikke trodde han hadde noe annet valg. At Selyse fikk kalde føtter, var naturlig. Men at Stannis bare sto der, kan jeg aldri tilgi ham. Hopp i flammehavet selv, Stannis, og ta Melisandre med deg.


DANY
 

Hi, mommy.
 

I think I´m in The Neverending Story.

Kamparenaene skulle åpnes igjen, og blodbadet startet så fort Dany klappet i hendene. Tyrion, Daario og Hizdar diskuterer størrelse vs. smidighet. Hei, der er jo Jorah! Wow. Bra kamp. Shit, Sons of the Harpy er overalt! De er omringet! Hizdar er nede for telling. Jorah, ga du akkurat Dany greyscale? Dette ser mørkt ut. Dany og Missandei holder hverandre i hendene og forbereder seg på å dø. Inn kommer Drogon, og brenner alle slemmingene. Burn!
Jeg må innrømme at det var ganske kult å se Dany ri på Drogon for første gang, selv om effektene var som i en dårlig 80-tallsfilm. Jeg kan nesten ikke vente med å se fortsettelsen, og det er bare en episode igjen av sesongen! ÆÆÆÆÆÆÆHHHHHHH!!!
 
Noen spørsmål: hvor skal Wun Wun sove hen? Hva med dobesøk?
Hvor flyr Dany og Drogon? Westeros? Håper de brenner ned hele leiren til Stannis.
Hva skjer med Boltons, Theon og Sansa?
Får vi se mer av The Sand Snakes nå, eller var det alt?
Kommer Cersei seg ut av cella?
Blir Arya en av The Faceless Men?
 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar