torsdag 4. juni 2015

Game of Thrones S05E08 "Hardhome"

SPOILERADVARSEL - dette blogginnlegget inneholder detaljer om Game of Thrones sesong 5 episode 8, "Hardhome". Styr unna hvis du ikke har sett den, og ikke vil vite hva som skjer.

De som kjenner meg, vet (litt for) godt at jeg er stor fan av Game of Thrones. Jeg har sittet på Jerntronen to ganger, sist i fjor, da jeg var gravid i uke 34 med minstemann og dro på GoT-utstillingen i Oslo. Lekkert, ikke sant? Jeg eier også en Drogon-figur og GoT-inspirert fan art. Ja, det finnes.

Mother of Dragons?
 
 
Sesong 5 har vært litt ujevn, føler jeg. Forventningene var store, men fallhøyden var også betydelig nå som de går mer og mer bort fra handlingen i bøkene. Jeg har likt Aryas eventyr i Braavos veldig godt, det som skjer ved Muren, med Stannis og Jon Snow har vært bra, og jeg har godtet meg over Cerseis renkespill som slo tilbake på henne selv. Møtet mellom Daenerys og Tyrion var også et stort høydepunkt. Samtidig har jeg vært delvis frustrert over Ramsay Bolton og giftermålet med Sansa, vært forvirret over Littlefinger, og vært rent ut skuffa over det vi har sett av Dorne så langt. The Sand Snakes er slett ikke slik jeg hadde forestilt meg fra bøkene (jeg har lest bok 1-4 og det aller meste av bok 5), og scenene fra The Water Gardens har føltes litt klønete og rare.
Vi så episode 8, "Hardhome", tidligere denne uka. For en episk time med TV-drama! Jeg satt der med bakoversveis etterpå. Er det bare meg, eller har sesongen gått utrolig fort? Bare 2 episoder igjen, og så må vi vente i nesten et helt år på mer! Kanskje kommer bok 6 ut en eller annen gang neste år, men det er slett ikke sikkert. Uansett, her kommer en kjapp gjennomgang av episoden.
 
DANY
 
I´m not going to stop the wheel, I´m going to break the wheel.


Jeg er litt lat, så jeg kommer til å kalle Daenerys for Dany for å spare litt tastetrykk (og konsentrasjon, hihi. Den stavinga blir jeg aldri helt sikker på). Jeg elsket scenene mellom Dany og Tyrion i denne episoden, og føler at samarbeidet mellom dem virkelig kan få ting til å skje i denne fiktive verdenen. Stakkars Jorah, da, men han får skylde seg selv. Greyscale har han også, om ikke avvisningen fra Dany gjorde vondt nok.
Jeg tror Tyrion kommer til å bli en bra rådgiver for Dany, så lenge han ikke drikker for mye vin, vel å merke. De er jo utstøtt fra Westeros på ulike måter begge to, og Tyrion er fullt utlært i maktspillet og kjenner til hvordan alt fungerer på den andre siden av The Narrow Sea.
 
 
ARYA
 
 

My name is Lana, I´m an orphan.
 
 
 Forrige gang vi så Arya, hadde hun fått innpass i The Hall of Faces, og det var både storslått og ekkelt. Hvordan foregår egentlig denne utskiftningen av ansikter? Vil jeg vite det? Antakelig ikke. Jeg trodde The Faceless Men brukte en eller annen type magi for å forandre seg, men kanskje ikke? Denne uka skulle Arya bli en annen, men bare med annet hår, andre klær og ny jobb. Hun gikk rundt og solgte østers, og observerte folk som kan bli gode kandidater for The Many-Faced God. Hun får i oppdrag å ta seg av en mann som kalles The Gambler, men noe sier meg at dette kan gå skeis, eller ende opp helt annerledes enn Arya selv tror. Hun har drept folk før, men det var i sverdkamp eller i affekt, og dette er noe helt annet.
 
 
CERSEI
 
 
- Confess! - I won ´t.



Snakk om å få smake sin egen medisin. Cersei ble sperret inne i en celle i forrige episode, og angrer bittert på at hun ga så mye makt til de religiøse fanatikerne. Hun nekter å tilstå (enn så lenge), men måtte til slutt nedverdige seg til å slurpe i seg vann fra det skitne gulvet i cella. Hverken Tommen eller Jaime kommer henne til unnsetning heller. Karma´s a bitch!


SANSA/THEON/RAMSAY
 
 
I´m an asshole, basically.
 
 
Dette må være det rareste trekantdramaet noensinne. Theon måtte innrømme for Sansa at det ikke var Bran og Rickon han drepte, men to stakkars bondegutter. Hva kommer hun til å foreta seg med den informasjonen? Ramsay og Roose forbereder seg på å kjempe mot Stannis, ellers var det ikke så mye som skjedde på Winterfell denne gangen. Hvor er Bran og Rickon nå, forresten? Vi må få tilbake Hodor, dere!
 
 
JON
 
 
I own you.
 
(...)
 
 
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Denne slagscenen slo de fleste andre slagscener ned i støvlene. Her fikk vi absolutt alt. White Walkers, Wights, kjempen Wun Wun som trampet ned zombiene, både nervepirrende nærkamp (få tak i det drageglasset da, Jon!) og storslåtte scener, masser av grøss og gru. Jeg trodde helt ærlig at Jon skulle bli drept og gjort om til en zombie. Men nei, han kom seg unna for å bevitne det mest horrible skuet av alle, da The Night´s King, sjefen over White Walkers, løftet armene og brakte alle de døde villfolkene tilbake til live, med isblå, kalde øyne. Jeg tror jeg dauer.
 
 
 
Et par spørsmål: hvordan kommer kjempen seg over havet til Castle Black? Kan han svømme? Kan han vasse over?
Hvor lang tid tar det før Cersei tilstår? Hva skjer med guttekongen Tommen da?
Når skal Stannis komme seg til Winterfell?
Er Sam og Gilly søte sammen? Hva kommer Ollys rolle til å være framover?
Hvem kommer til å dø før sesongen er over?
Hva syntes dere om episoden?


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar