onsdag 5. august 2015

Innekos

Enkelte dager denne sommeren føles det som vi allerede befinner oss i oktober, med regn, vind og kalde gufs. I går kveld høljet det voldsomt, men heldigvis slapp vi unna tordenværet som var meldt. Eller kanskje jeg bare sov over det? Haha, jeg er så trøtt om dagen at jeg ikke enser noe når jeg først ligger i senga, med mindre lillebror lager lyder, da. Jeg greide å sove over en nattlig sprenging av en hval ute i Oslofjorden en gang vi var i Tønsberg. Det sier litt!

Vi fant ut at vi skulle ha litt ekstra kos til kveldsmaten i går, og lagde derfor scones med speltmel. Jeg er veldig glad i scones, for de er så kjappe og enkle å lage. Siden de bare inneholder bakepulver, trenger de ingen heving, og kan slenges i ovnen så fort man har rørt dem sammen. Og de smaker helt nydelig! 


Oppskriften fant jeg på en matblogg for hvetefri bakst , men jeg strevde litt med å få væskebalansen til å bli riktig, muligens fordi jeg brukte rismelk i stedet for vanlig melk? Det ble først altfor flytende, så jeg måtte tilsette mer speltmel. Sconesene ble derfor litt rare, men veldig gode på smak, og de forsvant på et blunk! Ikke en smule igjen.


Jeg nøt dem varme og nybakte med smør på, sammen med en god kopp te. Disse må vi definitivt lage igjen, men da skal jeg prøve å finne en annen oppskrift, så det ikke blir så klissete. Lover å dele oppskriften hvis jeg får dem til helt perfekt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar