onsdag 19. august 2015

Fjelltur

Det er noe eget med å være på fjellet. Jeg ante ingenting om gleden ved å gå fjelltur før jeg dro på skoletur til Rondane i 9. klasse - og etter det var jeg frelst. Takk til ungdomsskolelærerne mine som dro oss med! Jeg tok friluftsliv som valgfag på videregående, og har vært en del i fjellet etter det også. Jeg og mannen min har tråkket rundt i Jotunheimen og vært i Rondane både om sommeren og vinteren, og etter at svigerforeldrene mine kjøpte hytte ved Hardangervidda, har vi vært der mye, selv om det ikke blir like lange turer nå som vi har barn.

Så helt på tampen av sommeren satte vi av gårde på en fire dagers fjelltur til Frøystul, med bilen full av sekker, bager, bæremeis, ulltøy så vel som T-skjorter, nye fjellstøvler og masse turglede.

Utsikt fra hytta mot Grasfjell

Hytta til svigers - Frøybu

Vi var heldige med været den første dagen, og kjørte til Feriesenteret, hvor vi parkerte og gikk innover mot Mork. Det var veldig spennende for ungene å utforske fossen og bekken, her kunne de ha vært hele dagen! Lillebror satt så fint i bæremeisen, og sovna til og med oppi der til slutt. Vi gikk ca. 3 km, og avsluttet med fisking i elva - uten napp, men det lot ikke til å bety så mye for ungene.

Kjører mot feriesenteret

Lillegutt plasseres omhyggelig i bæremeisen

Fossen ved Mork

Krabber i lyngen :)

Ved Morkåe

Fisking med farfar

På søndag var det vått og grått, så vi dro til Rjukan for å bli enda våtere på Rjukanbadet. Det er relativt nytt, og veldig fint laget, med bassenger og boblebad både innendørs og utendørs. For de store barna er det fine sklier og store bassenger, og for de små finnes det plaskebassenger og godt oppvarmede velværebassenger. Badstuer var det også, men de fikk jeg ikke testet ut. Vi koste oss skikkelig i flerfoldige timer, spiste litt lunsj i kafeen og mor fikk til og med svømt uforstyrret en 300 meter eller så. Ikke verst!

På mandag snudde været igjen, og sola strålte mot oss der vi kjørte mot Møsvann og Vierli. Der hadde vi planer om å gå litt innover forbi Motten og mot Oksatjønn. Det ble en skikkelig flott tur, og en knallbra avslutning på oppholdet vår! På Vierli stakk vi også innom Barnas seter og hilste på geiter, høner og gjess, og spiste vafler etter en vel overstått tur på nesten 5 km.

Møsvann

Barnas seter

Opp Vierli

Se på all myrullen!

Stor og liten bæremeishelt

På tur :)

Oksatjønn

Utsikt mot Hardangervidda på tilbakeveien.

I går var det tid for hjemreise, men ikke før vi hadde svingt innom museet på Vemork og gjort et dypdykk ned i krigshistorien med sabotasjeaksjonen mot tungtvannsfabrikken her. For skolebarna var dette kjempespennende, og vi fikk dem nesten ikke med oss tilbake til bilen igjen!

Ved Bergstølen - utsikt mot Gaustatoppen

Fjellsidene ved Rjukan

Vemork

Spennende opplevelsesutstilling for liten og stor

Hjemturen gikk ganske kjapt unna, med et stopp for å trykke i oss litt veikromat, og plutselig var det tid for skolestart og barnehagestart. Det gikk kjempefint alt sammen - jeg fulgte noen fine og stolte skolebarn til sine første dager i 4. og 6. klasse i morges, og lillebror var halvannen time i barnehagen sammen med pappaen sin. Han hadde vært bittelitt skeptisk helt i starten, men da han begynte å leke med en fin bil og etter hvert tødde opp, gikk det helt strålende! Vi er spente på hvordan det går resten av uka, for han skal gradvis være der lengre, og mannen min skal prøve å gå fra litt, men så langt virker det som han trives og har det fint. Og for et vær vi har fått! Vi skal straks ut i Badeparken og grille - for sommeren er slett ikke over, den var visst bare litt forsinket.