torsdag 9. juli 2015

Nordby gård

Mannen min kommer fra en flott gård som ligger på Vallø litt utenfor Tønsberg, og her er det liv om sommeren! Hele slekta på farssiden samles på Nordby gård på denne tida i juli, og det innebærer at godt over 20 slektninger, som spenner fra 1 til 81 i alder, inntar gården og områdene rundt. Tanter, onkler, fettere, kusiner og tremenninger fyller gården med liv og røre, ungene flyr rundt utendørs dagen lang, det grilles hver kveld uansett vær, og etterpå tenner man bål og skravler godt inn i de små nattetimene. De fleste slektningene bor på 'Søsterhjemmet', som er et innredet loft Toms farfar fikk satt i stand tidlig på 70-tallet, og noen bor her i hovedhuset.




Svigerfar forteller at våningshuset på gården sto ferdig i 1914, og så kom resten litt etter litt. Faren hans kjøpte gården i 1933, og hadde ulike husdyr - blant annet drev han med høns i stor stil. De siste årene har det for det meste blitt dyrket korn her, og den eneste firbente beboeren er toller retrieveren Blizzie.









Det er nydelig her, med store, åpne jorder og sjøen rett i nærheten. Bare en liten rusletur unna ligger Furustrand Camping og Ringshaugstranda, en stor sandstrand Tønsbergfolket flokker til om sommeren. For oss som har tilgang til båt, er det også en herlig skjærgård som bare ligger og venter der ute.









Selv har jeg nærmest ligget rett ut siden i går ettermiddag, da jeg etter en bytur fikk hodepine, sterk kvalme og vondt i kroppen. Trodde først det var et migreneanfall, deretter mistenkte jeg at jeg hadde fått i meg noe jeg ikke tålte, og da jeg kjente feberen komme, helte jeg mot et magevirus. Jeg er bittelitt bedre nå, og håper å være i form til en båttur i morgen!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar