torsdag 16. juli 2015

Gamlebyen i Fredrikstad

Som de fleste andre dagene her på hytta, har denne dagen svingt mellom sol, skyer, vind og regn - og tilbake til sol igjen. Det ble kveldsbad til slutt, selv om det så dårlig ut da regnet øste ned ved middagstider. Særdeles flott var det ved stranda i kveld, skulle ønske jeg hadde tatt med badetøy selv, i stedet for bare å være tilskuer.


Ellers i dag har vi tråkka rundt i gamlebyen i Fredrikstad, der har vi ikke vært på ca. 2 år! Det er alltid like koselig, og det er visse stopp vi bare MÅ gjøre når vi er der. Det første var et besøk i Glassblåserhytta, der det nå er mulig å prøve seg på å blåse glass selv, mot en pris på 150 kroner. Vår eldste hadde lyst til dette, og greide jobben kjempefint. Resultatet får vi hente i morgen.



Ellers måtte vi selvsagt kjøpe is og ta en kaffe på konditoriet, rusle bort til lekeplassen og se på kanonene og geitene, ta en svipptur innom modelljernbanen og titte i bruktbokhandelen. Denne butikken er så uhorvelig trang at mesteparten står i kasser på utsiden, og her kan man få tak i perler fra svunne tider (altså min egen barndom), som Hardy-guttene, Frøken Detektiv, gamle Tuppen- og Lillemorblader, Romantikk, Fantomet, Tempo og haugesvis av Donaldblader.







Jeg fikk meg forresten et støkk da jeg plutselig oppdaget at veska mi var blitt borte et eller annet sted mellom konditoriet og Modelljernbanen. Med hjertet i halsen løp jeg tilbake til konditoriet, der jeg hadde en følelse av at jeg hadde forlagt den. Heldigvis hadde en ærlig sjel levert den inn, og jeg fikk den hel og urørt tilbake. Puh!




Vi tok en runde bort til torget og den gamle gapestokken, gikk ned til elva og avsluttet besøket i Gamlebyen på Majoren, en koselig restaurant i en lun bakgård. Her tok vi sen lunsj i form av et par kyllingsalater, viltburgere og eplekake. Servicen her var meget bra, og maten kom raskt. Vi så at det nærmer seg noen mørkere skyer mens vi satt der, så vi gikk til bilen etterpå, og kjørte den landlige, koselige veien tilbake til Skjeberg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar