søndag 13. mars 2016

Speltscones

Jeg har tidligere nevnt at jeg av og til baker speltscones, og har muligens også lovet å legge ut oppskrift ...? Så her kommer den, akkurat i tide til en litt sen, lat søndagsfrokost! Jeg tåler ikke melk, så jeg har byttet ut melk med soyamelk og brukt melkefritt smør. Soyamelken gjør deigen ganske bløt, så jeg må som regel tilsette litt mer mel for å gjøre den håndterbar.

Du trenger:

Ca. 4 dl speltmel
2 ts bakepulver
0,5 ts salt
100 g smør (evt. melkefritt)
2 dl melk (evt. soya/rismelk) 

Bland det tørre i en bolle. Del smøret i terninger og smuldre det inn i melblandingen. Ha i melk og bland raskt sammen.


Forme passelige stykker av deigen og legg på en bakeplate. Stek ved 225 grader i 10-15 minutter, etter som hvor store sconesene er.


Nyt dem varme med smør, godt pålegg og kanskje en diger kaffekopp? God frokost, og god søndag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar