søndag 11. oktober 2015

Spelt- og havrebrød

Jeg liker å bake brød. Spesielt disse brødene! Etter å ha slitt med å bli venn med gjærbakst halve livet, har jeg faktisk begynt å bake en del brød i det siste. Det startet med at jeg fikk oppskrift på et speltbrød av en venninne. Det er en veldig enkel oppskrift, og det blir kjempegodt! Ungene elsker brødet, og det beste er at jeg kan spise det selv også. Jeg tåler ikke hvetemel, men magen min tolererer speltmel bedre, så lenge jeg ikke spiser store mengder av det. Denne varianten med både spelt og havre er ny for anledningen, av den enkle grunn at jeg ikke hadde nok speltmel i huset i dag. Smakfullt, sunt og deilig.



 
Spelt- og havrebrød
(holder til 3 brød)
 
1 kg siktet speltmel
300 g sammalt spelt
200 g havregryn
2 ts salt
50 g fersk gjær
1 l lunkent vann
 
Bland det tørre. Smuldre gjæren i vannet og tilsett.
Bland godt og sett til heving i 45-60 minutter.
Del deigen i tre like deler og rull dem ut til brød.
Plasser i smurte brødformer og etterhev i 45 minutter.
Pensle brødene med vann og stek på 200 grader i 30-45 min.
Nyt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar