fredag 19. august 2016

Sensommertanker

Nå er det en evighet siden jeg har postet noen strøtanker, og det passer vel ekstra godt nå, som vi er godt uti august måned og høsten snart banker på. Barna er tilbake på skolen, lillebror er plutselig blant de største på sin avdeling i barnehagen, og selv har jeg begynt å studere ved siden av jobb. Men sommeren har vært fin den, hadde jeg bare skjønt hvor den ble av ...

Føler meg: Fornøyd med tingenes tilstand akkurat nå! Tidligere i uka var jeg ganske sliten og kunne ikke skjønne hvordan jeg skulle orke alt jeg må gjøre i høst, men nå er jeg mer optimistisk. Jeg så tilbake på sommeren og tenkte at batteriene mine kanskje ikke var helt oppladet etter disse siste ukene. Ting skal jo gå i roligere tempo om sommeren, men selve ferien vår var jo over i en fei, og så ventet jobb og slit igjen. Det har vært en utfordring å jobbe hjemmefra med skolebarn som kjeder seg (eller ikke har lyst til å rive seg løs fra PC og iPad for å komme seg ut) og en liten tass som ble syk etter bare noen uker i barnehagen. Nå har jeg huset for meg selv igjen, og det føles som ren luksus. Stillhet er faktisk gull verdt!

Ser på: Buffy the Vampire Slayer! Jeg og de to eldste barna har pløyd oss gjennom sesong 2 og startet på sesong 3 nå nylig. De elsker det, og jeg koser meg med gjensynet med Buffy, Willow, Xander, Giles og alle de andre. Ellers har vi sett resten av Mr. Robot og Vikings, nå er det TV-tørke fram til høstsesongen omtrent. Og så har lillebror oppdaget Thomas-toget og vil bare se på det (i tillegg til Biler, da).

Hører på: The sound of silence, bokstavelig talt. Og ellers; lydbøker! Da vi kjørte til og fra fjellet, hadde vi Ringenes herre på lydbok i bilen, og det var genialt. Hele familien syntes det var spennende! Jeg har planer om å høre flere lydbøker også, når jeg kjører til Halden i samlingsukene.

Leser: Jeg har utrolig nok fått lest en del i sommer! Først gjorde jeg meg ferdig med A Dance With Dragons av George R. R. Martin (bok 5 i A Song of Ice and Fire), så begynte jeg på Hjertet er en ensom jeger av Carson McCullers. Veldig fin bok, og jeg prøver å ikke lese for fort, for jeg vil at den skal vare lenge. En av de siste helgene leste jeg Harry Potter and the Cursed Child, og likte den godt. Nå er det tilbake til Svøm med dem som drukner, som for det meste har ligget urørt i sommer. Jeg nyter hver lille lesestund, de kommer tross alt ikke så ofte for tiden.

Spiser: Tja ... Jeg kan vel ikke si at jeg har gjort så mange kulinariske krumspring i det siste, men på onsdag mekka jeg laks i sitron, noe som ble godt mottatt. Ellers har vi hatt enkle pastaretter, kjappe suppemiddager og litt mer tidkrevende kjøttstykker av typen som gjør seg på grillen, med bakte poteter og god salat. Jo da, vi har kost oss i sommer! Uten at jeg har sjekket så nøye, tror jeg at vekta har gått en smule oppover, men nå skal jeg skjerpe meg med usunn mat, altså (bortsett fra akkurat nå, for det er tross alt helg, hihi).

Takknemlig for: Friske barn! Friske voksne. Og frisk familie for øvrig. Det er slett ingen selvfølge, og det gjelder å sette pris på det også. Liker også at høsten er like om hjørnet, for jeg elsker mørke kvelder med sofa, pledd, levende lys, en kopp te og en bok eller en bra TV-serie. Og så digger jeg skarp høstluft, fargespillet i trærne og det at naturen går sakte, men sikkert til ro.

Tenker på: Mest av alt på studiene mine og det som venter meg i høst og i årene framover. Jeg tar meg selv i å tenke på mine egne lærere den gangen for hundre år siden, og hvordan en god lærer bør være. Jeg blir også litt satt ut av å tenke på at eldstemann nå går i 7. klasse, skal på leirskole i høst og begynner på ungdomsskolen neste år! Hjelp!

Nå er det imidlertid bare en helt vanlig fredag, i en helt vanlig uke, og i kveld blir jeg nesten alene hjemme, i hvert fall etter at alle barna er i seng. Mannen min skal på fest med jobben, og jeg skal kose meg i sofakroken med et glass rødvin og mørk sjokolade. God helg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar