søndag 2. april 2017

Willkommen, bienvenue, welcome

Cabaret er en av de musikalene jeg stort sett kjenner musikken til, men som jeg aldri har sett i sin helhet, hverken i kinosal eller på scene. Jeg har hatt en viss formodning om hva den handler om, men så viste det seg at jeg egentlig ikke ante det i det hele tatt ... for i går trosset jeg sår hals og rennende nese og dro til Oslo Nye sammen med mannen min og ei god venninne for å se på Cabaret.




Konferansieren ble spilt av ingen ringere enn Hilde Louise Asbjørnsen, som vi har kjent helt siden hun spilte sammen med Lene i duoen Asbjørnsen og Joh. Og hun var helt rå! Dels mann, dels kvinne, åleglatt og sårbar, satirisk og alvorstung om hverandre. For dette dreier seg ikke bare om glitter og glamour i 1930-tallets Berlin. Nazismens klamme hånd griper stadig hardere rundt folkene i og rundt Kit Kat Klub, og den elleville latteren stilner idet taktfast marsjering tar over. Det er en fest med emmen bismak, og en skarp påminnelse, særlig i lys av dagens situasjon, om at "If you're not against it, you're a part of it!"




Foruten Hilde var det en drøss dyktige skuespillere, sangere og dansere på scenen; en spretten og livlig Ingvild Holthe Bygdnes som nattklubbsangerinnen Sally Bowles, Lars Berge som hennes amerikanske kjæreste, Birgitte Victoria Svendsen som den eldre, enslige husvertinnen deres og Nils Ole Oftebro som hennes beiler. De to sistnevnte har en nydelig og morsom romanse, blygt og rørende spilt av dem begge, som blir uendelig komplisert av det faktum at han er jøde. Nazismens frammarsj og dens innvirkning på det lille enkeltmennesket er i bunn og grunn essensen i stykket, godt krydret med lek med kjønnsroller, fremragende musikk, imponerende dans og flotte kostymer. Og når applausen stilner, sitter man igjen med en klump i magen og en følelse av at dette temaet er mer aktuelt enn noen gang.

Jeg kan trygt anbefale en tur til Cabaret, de spiller t.o.m. 13. mai!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar