lørdag 22. april 2017

Strøtanker i april

April går snart mot slutten, så det er vel på høy tid med noen strøtanker igjen? Akkurat nå er vi i Tønsberg og koser oss sammen med familien, neste uke venter studiesamling i Halden, og deretter intensiv lesing til eksamen litt senere i mai. Men det er godt med noen hvileskjær iblant, i dag har vi vært på bibliotekets boksalg og spist usunne ting på kafé, beundret båter i havna og kikket på fugler. Haglbyger har vi også hatt!


Føler meg: Småforkjøla. Eller kanskje bare hardt angrepet av pollenallergi? Hvem vet, de første bjørkepollenkornene er meldt, så tida framover kan bli morsom. Ellers har jeg stort sett den vanlige blandingen av lett stress, for mange tanker i hodet og for mange avbrytelser - kroppen jobber ikke alltid på lag, og selv om betennelsen i ryggen heldigvis har gitt seg, kan jeg ennå ikke legge ut på mine etterlengtede joggeturer. Men trene gjør jeg! Hver morgen tar jeg ryggøvelser på matta i stua, det er både godt og vondt og gjør meg passe støl resten av dagen.

Ser på: Finnes det noe annet svar enn SKAM nå for tida? Hihi, jeg er totalt hekta og sjekker nettsiden deres for nye klipp og annet morsomt innhold hele tida. Veldig glad for at Sana er hovedperson denne sesongen, ikke så glad for at dette er siste sesong ... Men Julie Andem kommer vel ikke akkurat til å slutte å lage ting for TV. I tillegg har vi fulgt med på et par gode krimserier i påsken: Vi likte både Nedgravde hemmeligheter og Vitnet, og nå som sesong 3 av Broadchurch har begynt, sitter vi klistra. Dessuten har Fargo sesong 3 nettopp begynt, men jeg som er blodfan av både serien og Noah Hawley, greide å sovne midt i første episode ...Til mitt forsvar var jeg dautrøtt og totalt slått ut av både hodepine og pollenallergi.

Hører på: Masse podcaster. Om du er en ivrig podcastlytter, har du sikkert fått med deg S-Town allerede, men hvis ikke: Historien om John B. McLemore og hjembyen hans i Alabama (som han bare kaller Shit-town) er unik og fengslende, og er vel verdt de sju timene det tar å pløye gjennom den. Og den blir sittende igjen lenge etterpå. Har også hørt på Tusvik og Tønne, Herreavdelingen og de andre podcastene jeg følger regelmessig. Lydbøker blir det også en del av, spesielt når vi kjører bil! 

Leser: I påsken begynte jeg på I Let You Go av Clare Macintosh, og selv om jeg ikke rakk å komme så langt, virker den ganske lovende. Jeg er egentlig en håpløs bokleser, for jeg leser minst tre bøker på en gang, og blir sjelden ferdig med dem før det har gått et halvt år. Jeg koser meg med både Carson McCullers og Lars Mytting innimellom, dessuten har jeg lest Marianne Nordlis flotte selvbiografi, Det sterke kjønn - min kamp for å bli kvinne, som research til en oversetterjobb jeg gjorde - men den kan også anbefales til alle som vil sette seg inn i hvordan det er å være født i feil kropp.

Spiser: Ikke mer påskegodt, i hvert fall! Det ble fullstendig sukkeroverdose forrige helg, så nå er det tilbake til normal rytme, med lettere middagsretter a la pasta carbonara, laks i sitron og vegetarburgere (det er overraskende godt!). Nå i helga koser vi oss selvsagt litt ekstra, det hører med. Tror det blir biff i kveld, med trofast følge av rødvin.

Takknemlig for: Glade og fornøyde barn, som overnattet hos vår gode venninne helt på tampen av påsken, og hadde det helt topp. En årstid som lover varmere tider og en natur som virkelig holder på å livne til i all sin fargeprakt (så får jeg bare holde meg inne når pollenet er på sitt verste). At sommerferien bare er noen måneder unna, og at selv om mai og juni måned kommer til å bli minst like travle som vanlig, er det lys og sol og bading i den andre enden. Avslapning også, kanskje? Eller kanskje ikke. Vi reiser jo med tre barn, tross alt!

Tenker på: Eksamen. Jeg er litt nervøs, det må jeg innrømme. Men jeg tror jeg har kontroll på ganske mye - frykten er bare at jeg plutselig, sånn natta før eksamen, skal oppdage at jeg slett ikke har skjønt Dewey og Vygotskys teorier likevel, og at jeg ikke har noen å spørre. Vi har jobba jevnt og trutt i basisgruppa vår, og det er veldig verdifullt å ha de andre som diskusjonspartnere og støttespillere, men mot slutten kommer vi nok til å lese hver for oss. Og pensumet er STORT. Det spenner fra læreplanteori, didaktisk relasjonstenkning og aspekter ved klasseledelse til ulike læringsteorier og dannelsesperspektiver. Nok til å ligge søvnløs over de neste ukene, uæææhhh! 

Vel, vel, jeg overlever nok på et vis, det skal i hvert fall bli ufattelig godt å bli ferdig! Og etterpå tror jeg jaggu at vi må feire litt ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar