lørdag 9. desember 2017

Reisen til julestjernen

På torsdag var jeg endelig ferdig med årets siste studiesamling i Halden, og gjorde et helhjertet forsøk på å finne den gode, gammeldagse julestemningen. Storesøster og jeg dro nemlig til Oslo for å få med oss Reisen til julestjernen på Nationaltheatret, og det var noe av det flotteste jeg har sett på lenge! Datteren min var skjønt enig, hun satt som fjetret under hele forestillingen, og selv tørket jeg tårer i fleng. Noe av det skyldtes historien, skuespillet og musikken, noe av det skyldtes at tårene generelt sitter litt løst i desember (bare vent til julekonserten på skolen, mega-lommetørklevarsel) - og en god del skyldtes at dette besøket minnet meg sånn om barndommen min, da pappa tok meg med på nettopp Reisen til julestjernen i flere år.




Jeg tror han fikk noen rabatter på forestillingen gjennom jobben, så det ble en fast foreteelse å reise til byen og ta inn det historiske suset på Nationaltheatret, le av Ole og Petrine, fryse med og heie på tapre Sonja, ønske den onde greven dit pepperen gror og beundre nissebarna, julemannen og alle gavene. Og høydepunktet, da julestjernen kom ned til Sonja, fikk det til å bli helt stille inni meg. Så vakkert, så høytidsstemt, så gripende. Da vi gikk ut i desembermørket, nærmest fløy jeg. Og det øyeblikket vil jeg takke faren min for. 

Jeg håper å videreføre noe av teatrets magi til mine egne barn, og jeg tror jeg lyktes med det på torsdag - storesøster var tydelig rørt, vi nynnet på musikken hele veien hjem, og hun satt lenge og studerte programmet etterpå. Jeg gleder meg veldig til lillebror blir stor nok til å ha glede av det. Storebror foretrekker kino og Star Wars og sånne ting, og det er også helt greit. Vi er da ikke Star Wars-fans for ingenting her i familien!

I dag skal vi ut og jakte på mer julestemning, nærmere bestemt på juleverksted på jobben til mannen min i Oslo. Julemarked i Spikersuppa blir det også, kanskje til og med skøytetur? Det er nok litt bløtt, men storesøster har veldig lyst til å prøve seg. Ha en riktig god 2. adventshelg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar