fredag 11. november 2016

Tredje praksisuke - Inspiria og Innovasjonscamp

Herre min hatt, nå er jeg faktisk halvveis i praksisperioden min! Tre uker er over, og tre nye gjenstår. Jeg har mistanke om at de kommer til å gå like fort, og så er vi brått over i desember. Tre strakser senere er det jul, og deretter er året så å si omme. Hvordan jeg skal klare å henge med på denne karusellen, aner jeg ikke ... Men det har jo gått bra før, så det gjør det sikkert igjen!

Denne uka var det faguke på praksisskolen min, så i stedet for å ha to timer her og to timer der, var jeg med på to hele fagdager; den ene med tre yrkesfagklasser på tur til Inspiria, og den andre med Innovasjonscamp for 1. klasse studiespesialiserende. Det har vært noen intense, men veldig morsomme dager!

 
 
Vi har vært på tur med TIP-klassene våre (som altså står for Transport og industriell produksjon), hvor de fikk bygge solcellebiler og leke seg med diverse aktiviteter på Inspiria Science Center. Vi lærere og praksiskandidater bygde også en kjøredoning, som vi etter hvert 'pimpet' med større hjul og seriekoblede solcellepaneler, slik at den til slutt fikk ordentlig fart på seg! Det var uforskammet moro, men bilen vår var ingenting mot den firhjulstrekkeren et par av elevene greide å mekke sammen! Disse gutta går ikke på TIP for ingenting :)
 
I går hadde vi også en hel dag med Innovasjonscamp for elevene på VG1. Her var lærerne mer i rollen som veiledere og pådrivere, mens folk fra Ungt Entreprenørskap og Østfold Energi tok ledelsen. Elevene fikk et oppdrag de skulle løse; nemlig å lage et miljøvennlig nabolag som kun bruker fornybar energi - et nabolag for framtida! Dette klarte de jo med glans, og jeg var så heldig å få sitte i juryen. Den beste gruppa fikk sågar en plass i landsfinalen i Trondheim, noe de var jublende glade for! Jeg tror denne dagen var til inspirasjon for både lærere og elever, dessuten bidrar et sånt prosjekt til å bryte opp i de gamle rutinene og gi nye impulser. For min egen del ble jeg rett og slett imponert over kreativiteten og entusiasmen til alle de flotte ungdommene våre! Det gir meg litt mer tro på framtida, nettopp i en uke som har vært ganske nedslående i så måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar