søndag 13. november 2016

Strøtanker

Nå har jeg ikke rablet ned noen strøtanker på en halv evighet, så det er vel på høy tid? Vi er snart halvveis i november, snøen har kommet og er i ferd med å forsvinne igjen, og adventstida rykker stadig nærmere. I den anledning har jeg greid å bestille en julekalender, og mangler dermed bare to (eller tre; mannen i huset må vel også få, som han pleier?)

Føler meg: konstant trøtt, men sånn er det nå en gang i november. Lettet og glad for at jeg kom i mål med den siste oversettelsen min, og at forlaget var veldig fornøyd med den! Stas er det også å få forrige bok  i posten, den jeg jobbet med i sommer. Ikke store greiene, men utrolig morsomt å få gjøre. Praksisen går bra, jeg har det så gøy, og elevene gir så mye tilbake. Det er tilfredsstillende og slitsomt og supertravelt på en gang.

Ser på: Alt mulig rart, fra Zootropolis og Santa Buddies med lillebror, til Alice Through the Looking Glass med storesøster og Boardwalk Empire med mannen min. Vi er på siste sesong nå, og det går rimelig trått ... men vi vil jo se hvordan det slutter, så det gjelder å holde ut. I tillegg har jeg fått fullstendig dilla på Westworld, mandagene kan ikke komme fort nok! 

Hører på: Leonard Cohen. Denne uka har vært trist og rar og sjokkerende på mange måter. Jeg bruker ofte litt tid på å bearbeide sånne ting, og det var ikke før i går, da jeg hørte på Suzanne, Famous Blue Raincoat, The Partisan og Hey, That's No Way to Say Goodbye, at tårene kom. Den fantastiske stemmen hans, som spilte over hjertestrengene mine. Tekstene, som grep meg på en måte jeg ikke kan huske å ha opplevd med noen annen artist. Alle minnene som knytter seg til hver enkelt sang. Verden har mistet en av sine fineste poeter, låtskrivere og sangere, og føles som et litt kaldere og mer fremmed sted. 


Leser: Lærerens verden. Kosmos SF. Senit for yrkesfag. Naturfag.no, Engasjerende naturfag, forskning.no, kraftskolen, og fint lite annet. Jeg har dog et par bøker som venter på meg når ting roer seg i desember:  Sekstitallet av Ketil Bjørnstad og Storesøster av Gunnar Staalesen. Gleder meg stort!

Spiser: Av en eller annen grunn har det blitt veldig mye suppe i det siste! Gresskarsuppe, tomatsuppe, fiskesuppe og andre godsaker. Så blir det gjerne indisk gryte, taco eller pizza på fredager, men best av alt er lørdagskveldene, når mannen min slår til og lager gourmetmiddager for to. I går ble det reinsdyrmedaljong med poteter, sopp, grønnsaker og rødvinssaus. Og så rødvin, da. Rett og slett nydelig!

Takknemlig for: At livet er bra, selv om det er travelt! At sola skinner iblant. At det fins mye godt i verden, bare man husker å lete etter det. 

Tenker på: Jula! Vi er ikke altfor tidlig ute med jula her i huset, men når Halloween er over og november begynner å tikke av gårde, sniker det seg gjerne inn litt julebrus, julemarsipan og julesylte. Vel å merke i små mengder, man skal jo ikke gå lei heller! Vi hadde så fin julestemning her tidligere i uka, med snø og frost og aketurer med roser i kinnene, men det skulle altså ikke vare. Den første snøen gjør sjelden det, nå er jeg spent på om vi ser den igjen før jul. 

Det blir for øvrig hjemmejul på oss i år, med farmor og farfar på besøk, og det tror jeg blir veldig fint! Vi reiser jo 1. juledag, så helt rolig blir det neppe, men det blir i det minste en smule mindre stress. Jeg gleder meg til julefreden senker seg ordentlig. Da er jeg ferdig med praksisen, ferdig med dette semesteret på Høgskolen, og forhåpentligvis godt i gang med noen av de praksisrelaterte oppgavene vi skal skrive? Fingers crossed.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar