lørdag 4. juni 2016

Strøtanker

Mai måned var visst så travel at det ikke ble tid til noen strøtanker - så her kommer de! Juni blir nok heftig i perioder den også, men denne helga har jeg i hvert fall en bitte liten pause mellom slagene. Neste helg blir det pyjamasparty for snart-10-åringen vår, så følger en maraton av skoleavslutninger og sommerfester, før vi til slutt feirer minstemanns og storesøsters bursdager med familien og drar på ferie rett etterpå. Puh!

Føler meg: Glad fordi jeg leverte bok i går OG signerte kontrakt med nytt forlag! Spennende greier. Det har blitt mye jobbing i det siste, og huset ser dermed ikke ut, men bortsett fra at vi må rydde og ordne og lage bursdagsinvitasjoner denne helga, har vi ikke så mye på planen utenom et etterlengtet besøk hos gode venner!

Ser på: Ikke stort, annet enn Game of Thrones. Jeg har jobba hver kveld i det siste, så det blir mest Peppa gris med lillebror og en og annen episode av Doctor Who og Buffy med de største. I tillegg har vi sett litt film; X-men: Days of Future Past og Det femte element - og så Toy Story, da!

Hører på: 'En, to, tje, fije, fem, sess!' Lillebror har begynt å telle, og det er så gøy! Han prater jo masse nå, små setninger med to-tre ord, og nye ord kan høres hver dag. 'Der er bil', 'Se tånin' (tærne), 'jeg søla', 'Pappa borte?' Han er morsom, søt og illsint om hverandre. Mest søt, selvsagt. Hva hører jeg på ellers? Det som spilles på bilradioen til enhver tid, og ofte bare går inn det ene øret og ut det andre? Og så de faste podcastene mine, i tillegg til de jeg hører på nå i GoT-sesongen; A Cast of Kings, TV-seriepodcasten og Filmpolitiet: GoT spesial. 

Leser: Fortsatt litt Lars Mytting, selv om Svøm med den som drukner har blitt liggende urørt et par uker, til fordel for blant andre Ali Smiths Første person og andre historier og Carson McCullers' The Ballad of the Sad Café. Novellesamlinger er undervurderte! De er perfekte for oss som er litt travle, og bare har tid til å lese noen sider her og der. Jeg hadde forøvrig aldri hørt om McCullers før, hun var en amerikansk forfatter som døde relativt ung i 1967, men da jeg snublet over henne i tre ulike sammenhenger på samme dag, måtte jeg titte nærmere på forfatterskapet hennes. Hun har også skrevet romaner, som The Heart is a Lonely Hunter og Reflections in a Golden Eye.
 
Spiser: Grillmat! Sommervarmen er over  oss, i hvert fall for en stund, og det grilles over en lav sko. Det ble en tur til stranda etter jobb på tirsdag også, med bading for de tøffeste og svidde pølser fra den bærbare grillen.

 

Takknemlig for: mange ting. At selv om moren min var på sykehuset for en liten operasjon på torsdag, dreide det seg om noe som var helt ufarlig og enkelt å ordne opp i. Mange er ikke like heldige. Storesøster, som måtte være hjemme fra skolen i to dager denne uka, ble heldigvis i form til å være med på faddertreff på skolen på onsdag - de kommende 5. klassingene skal nemlig være faddere for de små 1. klassingene som begynner til høsten. 

Tenker på: at vi snart har en toåring og en tiåring (av og til på grensa til tenåring) i huset, og hvor fort tida går! At jeg gleder meg som en unge til Italia-ferien vår - og at det blir en real innspurt før vi drar. Men vi skal nok komme i mål, både med jobb, avslutninger og bursdager i år også. Tipper det blir noen fornøyde barn som tusler rundt i sanda når vi finner roen på stranda i Caorle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar