lørdag 25. juni 2016

Game of Thrones S06E09 'Battle of the Bastards'

Denne bloggposten inneholder spoilere for Game of Thrones S06E09, 'Battle of the Bastards'. Stopp her hvis du ikke har sett episoden.

Wow. Jeg er litt målløs etter ukas episode, som inneholdt den lengste og mest intense slagsekvensen Game of Thrones noensinne har gitt seg i kast med. Visst har vi hatt slag før, men ofte har det foregått i kortere scener, mer brutt opp av annen handling eller mer spisset til av f.eks. overnaturlige elementer (som fjorårets 'Hardhome'). Dette var rått, brutalt, blodig og rett og slett utmattende å se på - selv om det var svært dyktig gjort.



Noen vil kanskje si at slagscenene var for lange, og første gang jeg så episoden, hadde jeg vanskelig for å følge alt som skjedde. Det var kaotisk og grufullt, makabert og antakelig skremmende realistisk. Da Jon holdt på å bli trampet ned i haugen av falne soldater, holdt jeg bokstavelig talt pusten helt til han kom opp til overflaten igjen, hivende etter pusten. Man følte det veldig på kroppen, det som skjer i et slikt middelaldersk slag, og det tok en god stund før jeg klarte å se hele greia på nytt. Trist var det også da kjempen Wun-Wun døde, etter å ha fått omtrent tusen piler i kroppen. The Last of the Giants. Snufs.



Jeg må også komme med en liten ode til Iwan Rheon, som spilte Ramsay Bolton; for en prestasjon å gi fullt liv til en så gjennomført sadistisk og ond figur. Han har gitt oss noen vi elsker å hate, etter at Joffrey døde - men i denne episoden måtte han til slutt gi tapt. Han utrettet maksimal ødeleggelse før det, blant annet med den grusomme bue-og-pil-leken med Rickon. Stakkars den yngste Stark-gutten, som ikke visste at det kunne være lurt å løpe i sikk-sakk. 


Jeg slet litt med å forstå Sansa i denne episoden; hun var flott i det første møtet med Ramsay, og ga gode råd til Jon, men hvis hun hadde gode grunner til å ikke nevne at hun hadde tilkalt Littlefinger og the Lords of the Vale, gjorde ikke folka bak serien en god nok jobb med å forklare hva det var. Det henger ikke på greip, og jeg regner med at dette får et etterspill i neste episode, all den tid Sansa kunne ha hindret en bråte med død og fordervelse hvis hun hadde gitt et vink om at de kunne vente forsterkninger hvert øyeblikk. Hun var imidlertid rå i den siste scenen med Ramsay, der hun lar ham smake sin egen medisin og bli spist av sine egne hunder (au!).


Vi fikk også noen scener med Davos og Tormund Giantsbane, og sekvensen hvor Davos finner likbålet til Shireen, samt den vesle figuren hennes, var gjennomført rørende og visuelt vakker. Davos kommer ikke til å være nådig mot Melisandre i neste episode, men det er jo temmelig komplekst også - Melisandre brakte jo Jon tilbake fra de døde, og har fortsatt krefter som kan komme til nytte.


Vi tilbrakte også litt tid i Meereen, med Daenerys og dragene - det var forsåvidt kult da hun tok knekken på slaveeierne, men jeg føler at jeg har sett en del av det før. Det beste var møtet mellom Greyjoy'ene, Dany og Tyrion, med en ubestridelig kjemi mellom damene og noen gamle sleivspark til Theon fra Tyrion. Jeg er veldig spent på hva denne alliansen kan føre til! 

Og dæven, nå er det bare en episode igjen av hele sesongen! Det skal visstnok være en rekordlang sesongavslutning, men det er ikke så rart, så mange plott som skal avrundes på mange ulike steder. Vi får nok MYE fra Cersei og Loras' rettssaker, vi får også en del fra Bran (mer Tower of Joy, vær så snill?), litt fra Jon & Sansa, Dany & co. og Jaime hos the Freys. Jeg regner med at vi ser Arya, Brienne og The Hound, og kanskje Sam & Gilly også? Vi rekker så vidt å få med oss finalen før vi reiser på ferie, kan nesten ikke vente!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar