søndag 12. juni 2016

Game of Thrones S06E07 'The Broken Man'

Denne bloggposten inneholder spoilere for Game of Thrones S06E07, 'The Broken Man'. Stopp her hvis du ikke har sett episoden.
 
Game of Thrones kan være medrivende på ulike måter. Av og til ved hjelp av action, kamp og død, men ofte rett og slett fordi den vekker sterke følelser. En god dialogscene, mellom de rette karakterene og med mesterlig skrevne ord, kan også være gull! Jeg likte ukas episode veldig godt, faktisk bedre og bedre jo mer den sank inn. Det kan naturligvis ha noe å gjøre med Ian McShane og hans rollefigur, som bidro til å bringe The Hound tilbake til serien!


Sist vi så Sandor Clegane, hadde han blitt grundig beseiret av Brienne og etterlatt av Arya for å dø. Men The Hound dør ikke så lett! Brother Ray og hans religiøse hop fant ham og reddet ham, og nå er han er fredelig tømmerhugger. Eller? Jeg elsket dialogen mellom The Hound og Brother Ray, og ble oppriktig lei meg da jeg innså at hele trossamfunnet hadde blitt myrdet av The Brotherhood Without Banners. For å låne et uttrykk fra Deadwood: 'Cocksuckers!!'
 

Ved Riverrun har Jaime fått med seg Bronn på tokt for å hjelpe Frey-klanen med å vinne borgen tilbake fra Brynden 'The Blackfish' Tully. Gamle Blackfish gir seg imidlertid ikke så lett, og Jaime ser ikke ut til å ha mye fremgang med forhandlinger. Må han storme borgen, tro? I neste episode ser det ut til at Brienne kommer innom en tur, kan knapt vente på møtet mellom henne og Jaime!


Jeg gjorde en mental fistpump da Margaery ga bestemor Olenna papirlappen med Tyrell-symbolet, for å signalisere at hun fortsatt er på riktig side. Jenta er en god skuespiller, det skal hun ha! Det var dessuten temmelig festlig å høre Olenna fyre løs både mot Septa Unella og Cersei. Den dama er full av krutt, og jeg digger henne.


Jeg digget også denne unge dama, lady Lyanna Mormont av Bear Island. For en fantastisk rollefigur OG barneskuespiller! Hun vinner lett episoden, tett fulgt av Ian McShane. En ti år gammel jente som setter Jon og Sansa på plass, har bein, nei stål, i nesa og stolt erklærer at de får hennes 62 krigere med seg på framstøtet mot Winterfell, er det bare å ta av seg hatten for. Sansa virket riktignok litt misfornøyd med den samlede styrken de har endt opp med, til tross for at Wildling-hæren er på deres side, og sendte et hemmelig brev - til Littlefinger, regner jeg med?
 

Vi fikk også en liten stopp i Volantis, hvor Yara og Theon slappet av på et bordell (i hvert fall Yara). Theon er fortsatt kuet og svært preget av det han har vært gjennom, men det ser ut til at hans gamle jeg begynner å våkne til live. Skal bli veldig spennende å følge med når de kommer til Meereen!


Å, Arya. Du må da vite at et gammelt, harmløst dameansikt er det perfekte skalkeskjul for The Waif! Hun hadde booket en reise tilbake til Westeros, og var kanskje litt for ovenpå og selvsikker, for hun ble grundig tatt på senga og knivstukket flere ganger. Jeg skjønner ikke helt hvordan hun overlevde og klarte å holde seg oppreist etterpå, men håper hun klarer seg ... Arya må ikke dø! Jo da, jeg vet at alle man liker dør i denne serien, men likevel. Ikke Arya!

Dette var en sterk episode, spesielt på grunn av The Hound, Brother Ray (hvil i fred) og slagferdige lille Lyanna Mormont. Nå drar det seg til på mange fronter, og jeg teller nesten timene til neste episode!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar