torsdag 4. juli 2019

Paris i våre hjerter

Paris. Å, mitt Paris. Dette er faktisk fjerde gang jeg er i denne byen, og for hvert gatehjørne vi runder, strømmer det på med minner. Fra skoleturen med franskklassen på videregående, fra min forrige interrail i 1996, fra kjæresteturen vår for omtrent 10 år siden. Og de samme, gamle stedene får det fortsatt til å bruse inni meg. Som Montmartre, Sacre Coeur, Café des Deux Moulins (for de som har sett Den fabelaktige Amelie fra Montmartre), Notre Dame (det som er igjen ...), Eiffeltårnet, Champs-Elysees, Seinen, Place de la Concorde, Louvre.







Det er også veldig hyggelig å kunne vise barna våre alle disse stedene, og forsøke å formidle litt fransk kultur. For det er noe eget ved franskmennene, med språket, med væremåten. Og ikke minst med maten. Den første kvelden vår her i byen ble storesøster servert en creme brulee som fikk skorpen brent rett foran henne på bordet, og nå er denne desserten en desidert favoritt hos henne. Minsten har latt seg imponere av staselige bygninger og flotte parker, han har travet imponerende langt og vært med på det aller meste. I dag var det også endelig tid for Eiffeltårnet!








Etter å ha beundret utsikten fra Eiffeltårnet fra alle mulige vinkler og tatt trappene ned igjen, lot vi resten av dagen være på barnas premisser. Vi ruslet en tur i Parc du Champ de Mars, kjøpte crêpes med Nutella og fant en lekeplass der minstemann kunne boltre seg. Så ble det faktisk en tur på kino om ettermiddagen, for meg og de to yngste. Vi så Toy Story 4, mens mannen min og eldstemann forgjeves prøvde å komme inn på Louvre, og endte opp med å gå på tivoli i stedet. Alt i alt har vi hatt to fine, travle, intense og opplevelsesrike dager her i Paris, og i morgen står Disneyland for tur! Vi gleder oss masse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar