lørdag 17. mars 2018

Lørdagstanker

Ja, da var altså 6 ukers praksis på ungdomskole overstått! Det var faktisk ganske trist å ta farvel med de fine åttendeklassingene «mine» i går, og jeg sitter igjen med mange rike erfaringer, både gode opplevelser og krevende og utfordrende situasjoner. Jeg har hatt det utrolig fint alt i alt. Praksisskolen min er et flott sted å være, ledelsen er dyktig, lærerne er fantastiske og lokalene er nye og fine. Men det som virkelig betyr noe er jo elevene. Jeg har hatt 4 ulike åttendeklasser, og det første jeg ble nødt til å innse, var at de fortsatt i bunn og grunn er barn. De er tretten år, og mange av dem er modne for alderen, men de har fortsatt mye lek og barnlig undring i seg - og det er utrolig flott! Da jeg fant en god måte å tilpasse meg aldersgruppa på, greide å bygge relasjoner til dem og skape ro i klasser som liker å støye litt, merket jeg at undervisningen gikk lettere og lettere. Og vi har hatt det så gøy sammen! Elevene viser masse begeistring for prosjektarbeidet om verdensrommet, noen av dem lager presentasjoner, noen lager film, noen lager modeller av planeter og stjerner og romfartøy, og et par av gutta slo til og ville bygge en liten - men ordentlig - rakett! Det blir spennende å se resultatene av prosjektet når jeg kommer tilbake etter påske, gleder meg allerede. Men akkurat nå er det veldig deilig å være ferdig med praksisen, det er helg og det er sol og snart påske!





Det blir imidlertid ikke mye tid til å slappe av og lade opp her, for i morgen reiser mannen min til San Diego, og om en uke drar vi etter sammen med ei god venninne. Akkurat det er jeg så glad for, det er fint å være to voksne på en sånn lang tur, selv om vi kun reiser med de to eldste mens lillebror er hos farmor og farfar. Jeg klarer ikke helt å forestille meg at vi er i L.A. neste lørdag kveld, for hodet mitt er fullstappet av fag og PPU og oppgaveskriving - neste uke er det nemlig ny studiesamling i Halden, inkludert innlevering av refleksjonsnotater og muntlige framføringer. Jeg blir alene med 3 barn og en kattunge, men får heldigvis hjelp av foreldrene mine, som bor rett i nærheten. Likevel - den kommende uka vil nok dreie seg mest om å overleve og komme seg gjennom strabasene uten altfor mye stress og søvnmangel. Vi må pakke kofferter, vi må levere katten til kattevakten og minstemann til barnevakten, og vi må dobbelt- og trippelsjekke billetter, pass, ESTA-godkjenninger og hele pakka. Og kanskje la skuldrene senke seg når vi sitter på flyet til Los Angeles? Men inntil videre gjelder det å holde tusen ting i hodet på en gang, og forsøke å sjonglere dem etter beste evne. På den annen side skal det bli ganske fint å finne fram lettere tøy, joggesko og solbriller :) Riktig god helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar