torsdag 11. februar 2016

Strøtanker

På tide med en slik 'strøtanke'-post igjen, nå som vi snart er midtveis i februar. Det er karnevalssesong, og på badet ligger lillebrors kostyme klart til morgendagens festligheter i barnehagen! Til helga er det både morsdag og valentinsdag, om en ukes tid er det vinterferie, og svoooosj! - så var februar måned over. Hvordan er det mulig?

Føler meg: lettere sliten, men også lettere til sinns. Det har blitt merkbart lysere ute, det er stort sett bar asfalt, og når sola skinner, sniker det seg inn en herlig vårfølelse. Jo da, det er fortsatt vinter, og vi har nok mer snø og kulde i vente, men jeg nyter det jeg kan innimellom. Lengter dog etter varig vår, så jeg kan knytte på meg joggeskoene igjen.

Ser på: The X Files (storkoste meg med den nye Darin Morgan-episoden forrige uke!), Anno, Mammon og diverse filmer sammen med de eldste barna. Vi har vært gjennom Titanic, Romeo og Julie og Grease, har sett litt mer Star Wars og så vidt introdusert eldstemann for selveste agent 007! James Bond falt i smak, og det var kjempeartig å se det sammen med ham. Med lillebror blir det mye Lille Jack og Peppa gris, men det er koselig det også.

Hører på: Serial, litt lydbøker og diverse musikk. Setter mer og mer pris på å bare ha det helt stille av og til. Ellers har lillebror begynt å digge de sangene storebror finner på YouTube, og han rocker noe vanvittig til dem! Det er kostelig å se på.

Leser: Olivia teller, Hvem er jeg?, Vi kjører og Gruffalo. Samt noen linjer i den siste Varg Veum-boka hver dag. Og naturligvis bøker i forbindelse med jobb - men det blir liksom ikke helt det samme. Jobb er jobb, kos er kos.

Spiser: litt forskjellig hverdagsmat denne uka - fra skiver av svinekjøtt til hjemmelaget spinatsuppe og lakse-wok. Speltbrød fra brødbakemaskinen, fylt avokado, nøtter og masse frukt. Frukt er vel det det går mest av her i huset - vel å merke når det gjelder bananer og druer. Epler får av en eller annen grunn ligge urørt.

Takknemlig for: at vi er friske igjen! At vi greide å skaffe en fin, brukt pulk på Finn.no, som lillebror kan bruke i vinterferien. At det snart er helg. At huset fylles av barnelatter hver eneste dag, og at vi ikke mangler noe.

Tenker på: hvor stor minstemann er i ferd med å bli, og hvor flyktig hele småbarnsperioden er. Han nærmer seg to år. TO ÅR! Jeg får det liksom inne inn i hodet. Men han overrasker stadig, med å sette sammen ord, vise masse forståelse og humor, bygge, leke, fikse og ordne. Hans verden er evig fascinerende. I tillegg har han begynt å telle og kle på seg selv (med varierende hell)!

Og med et bilde av den store, lille pjokken vår på vei hjem fra barnehagen, avslutter jeg for denne gangen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar