torsdag 14. januar 2016

Strøtanker

Vi er snart midtveis i januar, og jammen begynner det å bli lysere ute! Men grøss og gru, så kaldt det er. Vi hutrer oss til og fra bil, barnehage og skole, fyrer på peisen og gjemmer oss under varme tepper mens vi drømmer om sol og sommer fjernt der borte et sted.

Her er en liten ukesoppsummering jeg har 'lånt' (eller stjålet, om du vil) fra en annen blogger. Jeg liker formen på den, men jeg vet ikke om den blir et fast innslag eller bare noe jeg slenger inn fra tid til annen.

Føler meg: Kald og stiv. Akkurat i kveld, ganske sliten. Ikke så rent lite nedfor, av diverse grunner. Denne uka har jeg gått rundt og sørget over David Bowie, og i dag kom nyheten om at skuespilleren Alan Rickman (Severus Snape i Harry Potter-filmene) har gått bort - han også som følge av kreft, han også i en alder av 69 år. Han var en av mine absolutte favoritter, og løftet alltid filmene han var med i til nye høyder. Stemmen hans var av den særs minneverdige typen, og det han gjorde i rollen som Snape, var helt fantastisk. Jeg elsket ham også i Love Actually, som mannen til Emma Thompson. Dette er rett og slett en kjip uke, og en kjip start på 2016.

Ser på: Litt forskjellig. På TV følger jeg med på Mammon, som har tatt seg veldig opp nå i sesong 2 i forhold til sesong 1, synes jeg. Krig og fred lover bra så langt, selv om jeg allerede henger en episode etter. I tillegg ser vi litt på Anno, for det er moro med gamle dager - og de spilte det jo inn i Gamlebyen i Fredrikstad, der vi ofte er om sommeren :)
Vi tar også et par episoder av Twin Peaks hver lørdag (i jula har det blitt lite av det, riktignok, men nå er vi tilbake i gammel rytme igjen), og nærmer oss slutten med stormskritt! Jeg gleder meg dessuten skikkelig til nye episoder av The X Files, som er like om hjørnet. Utpå våren kommer jo også serier som Vikings og Game of Thrones tilbake. Hurra!

Hører på: Mye David Bowie akkurat nå. Ashes to Ashes, Life on Mars?, Heroes, Starman, China Girl og Young Americans. Dessuten en del podcaster, som Serial, Tusvik og Tønne, Herreavdelingen og A Cast of Kings - A Game of Thrones Podcast.

Spiser: De trofaste hverdagsklassikerne. Tomatsuppe jazza opp med litt bacon og annet godt tilbehør, laks med soyasaus og ingefær, spaghetti og kjøttdeig, pannekaker, lasagne, pulled pork. Noen rester av julegodt (men nå tror jeg faktisk det er tomt!) og hjemmebakt brød fra brødbakemaskinen.

Gleder meg til: Våren (aaaatsjo!). Og påsken, for da skal jeg og mannen min på en spennende tur! Han reiser på konferanse i San Diego med jobben hele påskeuka, og det ordnet seg til slutt slik at jeg fikk bli med. Vi får barnevakt til våre tre gullunger, og jeg er kjempespent på hva San Diego kan by på, og hva vi kan finne på sammen etter at dagens konferanseprogram er over. Jeg kommer til å ta med meg PC-en og jobbe litt, og i tillegg kose meg på egen hånd som best jeg kan. Det kan nok bli lenge å være borte fra ungene, særlig minstemann - jeg bare vet at jeg kommer til å savne dem noe enormt, men det blir desto bedre å komme hjem igjen.

Takknemlig for: En fin stund på babysvømming med lillemann i dag. Vi var tilbake for første gang i år, og han storkoste seg! Tidligere har han nølt litt med å hoppe uti vannet, men nå gjorde han det med et stort glis. Han er så fin og morsom. Det skjer noe nytt i forhold til språk og forståelse hver dag, synes jeg. Dessuten er jeg glad for at de to eldste får mye ros på skolen, og at de har gode venner rundt seg!

Tenker på: Livet og sånt. At jeg tross alt er veldig heldig, men at jeg fortsatt har ting jeg drømmer om å få gjort. Ikke alt man prøver på, bærer frukt, sånn er det bare. Man må krumme nakken og kjøre på videre, selv om skuffelsen kanskje er stor der og da. Når man har brukt masse fritid, ferie, kvelder og helger på å skrive et manuskript som deretter blir refusert, er det vel lov å henge litt med hodet. Men jeg skal ikke gi opp. Lover. Må bare komme litt over det først.

Jeg tror jeg avslutter her, med bilder av de to heltene som forlot oss denne uka. Hvil i fred.



We can be heroes
just for one day
<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar