søndag 14. april 2019

Game of Thrones sesong 8


Da var det på tide å blåse liv i bloggen igjen, for på mandag vender endelig Game of Thrones tilbake med sin åttende og siste sesong! Det var dette som var tanken min hele tiden, selv om hverdagsbloggingen har tatt slutt: Å ta opp igjen skrivingen for å blogge om hver episode av GoT mens moroa varer nå utover våren, fra 15. april til 20. mai. (Shit, det er bare 6 episoder, dette kommer til å gå styggelig fort!) Og som jeg gleder meg til å besøke Westeros og se hvordan det står til med Arya, Jon Snow, Daenerys, Jaime, Tyrion og alle de andre! Kommer de til å beseire The Night King? Hvem ender opp på Jerntronen? Hvem dør, og hvem overlever? Er Tormund Giantsbane begravet i ruinene av Muren? Og hva pønsker egentlig Cersei på? Vil Jon Snow, eller kanskje Tyrion, få ri på en drage? Hvilke ansikter vil Arya ikle seg denne gangen? Og hvilken rolle spiller Bran - eller the Three-Eyed Raven - oppi alt sammen?








Jeg kan knapt vente til mandagen kommer og 1. episode av åttende sesong blir tilgjengelig her i Norge - og i mellomtiden kan vi jo studere traileren med lupe, og spekulere og lage teorier om hvordan alt kommer til å ende.




Jeg tør nesten ikke å gjette på noe som helst, men jeg har et par spådommer som sikkert vil bli gjort til skamme:

1. Arya vil på en eller annen måte få has på Cersei -selv om det å unnslippe The Night King kanskje er mer presserende for Arya akkurat nå (slik det framstår i traileren).

2. Westeros vil ikke være det samme etter det som kan kalles The Final Battle. Kanskje Jerntronen ikke engang eksisterer når støvet har lagt seg. Og om noen «vinner» tronen, er det muligens ingen mennesker igjen å herske over. Slutten vil være bittersøt, har vi jo fått høre.

3. Bran kommer til å «møte seg selv i døra» i fortiden, og dette vil spille en avgjørende rolle for kampen mot De dødes hær. Kanskje Bran må ofre seg selv for saken?

4. Daenerys vil miste dragene sine. Åh, som jeg kommer til å gråte, men jeg spår det likevel: Dragene vil dø, magien vil forsvinne fra denne fiktive verdenen som vi elsker så høyt, og alt kommer til å visne litt. Samtidig vil Westeros bli mer lik den verdenen vi kjenner - og det er også ganske fantastisk.

Nå spiller jeg ballen over til dere: Hva tror dere vil skje i siste sesong? Hva håper dere? Og hva frykter dere? Kom igjen, det er ikke for sent å legge igjen en hårreisende, genial eller klin sprø teori her: Den endelige fasiten kommer ikke før 20. mai, folkens. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar