søndag 29. mai 2016

Miniferie i Oslo

Denne helga har jeg og min kjære mann gjort noe som tilhører sjeldenhetene - vi har nemlig tatt inn på hotell i Oslo! Sist vi gjorde det, var vel på bryllupsnatta, tror jeg? Denne gangen var det i forbindelse med en forsinka bursdagsfeiring for mannen min, pluss at vi hadde en del bonuspoeng i SAS som måtte brukes opp. Dermed leverte vi ungene hos foreldrene mine på overnatting i går formiddag, og dro til Best Western Kampen Hotell.


Rommet var fint, og hotellet moderne og stilig, dessuten lå det sentralt på Tøyen med kort avstand til T-banen. Etter å ha innlosjert oss og skifta litt, tok vi nevnte bane til Jernbanetorget og spiste sushi før vi rusla rundt og så på blomstene og folkelivet. Været slo om fra duskregn til sol, og det var riktig så deilig!





Så var det tid for å sette kursen mot Nationaltheatret og Richard III. Vi hadde skaffet oss billetter i siste liten, men plassene var bra, og stykket glitrende! Kåre Conradi var imponerende i tittelrollen, med sin skjeve og dystre fremtoning - temmelig ulikt de andre rollene vi har sett ham i. Mange andre sterke skuespillere også, i en ganske moderne og minimalistisk oppsetning, men like rystende og mørkt som stykket tilsier.


Etter nærmere tre timer på teater var vi blitt sultne igjen, så vi havna på BareMas og spiste fire-fem tapasretter pluss en liten dessert. Etterpå hadde mannen min lyst på en drink, som vi fant på Barfly - mojito til meg og noe som het Old Cuban til ham.




Så tok vi banen hjem til hotellet igjen og sov herlig lenge utover søndagsmorgenen. I hvert fall gjorde jeg det, hihi. Senga var litt hard, men den dugde. Videre var det et realt prosjekt å få skrudd av alt lyset på rommet, men bortsett fra det kan vi slett ikke klage på hotellet. Frokosten var rikholdig og god, og vi var stappmette da vi sjekka ut i halv tolv-tida og dro bort til Tøyen for å besøke Botanisk hage.




Vi ble litt overrasket over hvor folksomt det var der, helt til vi oppdaget at Botanisk hages venner arrangerte sitt årlige Vårtreff, der man kunne kjøpe stauder, urter og blomster man ikke finner på vanlige hagesentere. Vi tok turen innom der selv, i regnet som etter hvert gjorde seg mer og mer gjeldende, og kjøpte noen stauder som ser ut til å kunne bli veldig fine! De het gullnattlys og fyrnattlys, og får store, gule blomster fra juni til september. Skal bli gøy å se etter hvert. 

Vi tok en brunsj på Nord på Tøyen torg før vi dro hjem; de hadde søndagsbuffet, og jøye meg, så mye god mat! Jeg er nesten mett ennå. Men det var veldig godt å komme hjem og hente barna hos barnevakten også - nå har vi ladet batteriene fram til sommerferien. Håper vi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar