mandag 9. mai 2016

Game of Thrones S06E02 'Home'

Denne bloggposten inneholder spoilere for Game of Thrones S06E02, 'Home'. Stopp her hvis du ikke har sett episoden.

Det er vel på høy tid å prate om ukas episode, siden det bare er noen timer til den neste går på lufta! Uka gikk i et bankende kjør med jobb tidlig og sent, og i helga har vi vært i Tønsberg og virkelig kost oss - dog med like tett program som ellers, føles det som. Sånn er det bare av og til, men nå er jeg klar til å dykke inn i 'Home'.


Ok, la oss ta det siste først; Jon Snow er tilbake! Jeg ble litt overrasket over at det skjedde allerede i episode 2, og selve scenen var veldig neddempet og 'flat' - jeg følte det i hvert fall sånn. Godt mulig at det var meningen, men det var noe utilfredsstillende over det. Vi visste at det kom til å skje, og så skjedde det. En litt mer overraskende vri kunne fungert bedre, men jeg skal ikke henge meg for mye opp i det, siden vi tross alt har en levende Jon Snow! Spørsmålet nå er om han har forandret seg, og om denne gjenopplivingen får konsekvenser.
 

Tilbake til begynnelsen av episoden; vi ser Bran for første gang siden sesong 4, og han har vokst som et uvær! Han befinner seg fortsatt i hulen til The Three-Eyed Raven (Max von Sydow), hvor han øver seg på å se ting som ligger langt borte både i tid og rom. Denne gangen så han Winterfell i en tid da Ned, Benjen og Lyanna var små, og til og med Hodor var en talefør ung mann! Kristian Nairn gjorde en fin jobb med sine sørgmodige 'Hodor'-replikker etterpå, synes jeg. Lurer på om det kommer mer info om hva som egentlig skjedde med ham. 


Så var det Ramsay, da. GoT-universets største drittsekk, psykopat og sadist. Ikke bare tar han livet av faren sin (nesten litt trist, for Roose var også en utmerket skurk), han kvitter seg også med stemoren Walda og den nyfødte lillebroren sin, som uheldigvis står i veien for ham. Scenen hvor han lokker mor og barn med seg inn i dødsfellen i hundegården, greide jeg nesten ikke å se på, det er et lavmål selv for Ramsay, men jeg tipper at han kommer til å lide en sakte død selv - forhåpentligvis i denne sesongen.


Et annet dødsfall fikk vi på The Iron Islands, hvor vi ikke har vært på en god stund - hei, Balon! Ha det, Balon. Du var en grinebiter med ulekkert hår, nå ser det ut til at din yngre bror, Euron Greyjoy, spilt av danske Pilou Asbæk, må kjempe mot Yara i en såkalt kingsmoot, hvor de velger den neste kongen. Demokrati, med andre ord! 
 

En av mine yndlingsscener denne gangen var Tyrions møte med dragene. Det kan ikke være lett å spille mot CGI-vesener på denne måten, men Peter Dinklage var fantastisk. Han kom heldigvis levende fra det også, om enn lettere skjelven. Nok en gang faller en av de beste replikkene mellom Tyrion og Varys: 'Next time I have an idea like that, punch me in the face'.

Vi titter også innom Arya i Braavos og Cersei, Tommen og Jaime i King's Landing, uten at jeg syntes det var så fryktelig spennende. Arya fikk i det minste komme tilbake til The House of Black and White, og jeg håper vi får litt mer fortgang her snart. Totalt sett var denne episoden likevel veldig bra, bedre enn premieren, og nå kan jeg knapt vente til morgendagens episode ruller over skjermen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar