torsdag 15. september 2016

Samlingsuke ved HiØ

Denne uka er det studiesamling på PPU deltid, der jeg går sammen med rundt 70 andre studenter i de fleste aldre. Vi er delt inn i to grupper, så det blir litt som en stor klasse - og dermed mer overkommelig å bli kjent og etablere et godt miljø! Vi startet med tre dager om generell pedagogikk, før vi forsvant i hver vår retning, over i de ulike fagdidaktikkene.



For min del er det naturfag, og nå etter fire dager med pedagogikk og didaktikk, flyter hodet over av læreplaner, relasjonsmodeller, kompetansemål og en drøss ulne begreper som har blitt litt mindre ulne i løpet av uka. Trur eg.



Vi har også rukket å ha det gøy og le masse sammen, etablert basisgrupper vi skal jobbe i de neste to årene, sett Dag Solstads 'Genanse og verdighet' og funnet ut hvor på høgskolen de har best kaffe. Det er minst like viktig som relasjonskompetanse og klasseledelse!


Det er likevel ganske krevende å få så mye nytt stappa inn i hjernen, og jammen er det godt at det snart er fredag og helg!  Lillebror er endelig feberfri igjen, og takket være min flotte mann, har jeg ikke gått glipp av noen undervisning så langt. Jeg ble til og med spart for litt reising, ved å få lov til å overnatte hos snille slektninger i Halden fra tirsdag til onsdag! Det er gull verdt, sånn innimellom (men lar seg ikke gjøre hele uka, til det er det altfor mye som skjer på hjemmebane). Nå er det bare en dag igjen, så blir det fire uker til neste samling. Det har vært noen stimulerende, spennende og utfordrende dager - og jeg er gørrsliten, for å si det på godt haldensk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar