søndag 10. januar 2016

Star Wars: The Force Awakens

Jeg er en av dem som har sett de originale Star Wars-filmene hundreogørtifjørti ganger, fnyser av de nyere prequel'ene og haaaater Jar Jar Binks. Og som var rimelig spent på hvordan en ny Star Wars-film a la Disney ville se ut. Denne helga fikk jeg svar på det - og Star Wars: The Force Awakens var råbra!


Jeg synes de har gjort en glimrende jobb med å videreføre Star Wars-universet, med flotte Lucinda Riley som Rey, den fantastisk søte droiden BB-8, John Boyega som Finn og Adam Driver som Kylo Ren, samtidig som det likevel er umiskjennelig Star Wars. Gjensynet med gamle travere var da også svært gledelig. Jeg jublet stort innvendig da Han Solo, Chewbacca, Leia, C3PO og R2D2 viste seg på lerretet.



Den nye skurken, Kylo Ren, var en verdig avtager til Darth Vader. Han hadde ikke like mye tyngde, men ble spilt med både sårbarhet og grusomhet av Adam Driver. Hans 'mester' i First Order var vanskelig å få tak på, syntes jeg, men vi får kanskje vite mer om hvem og hva han er senere. Det kommer jo tross alt to filmer til!



Alt av effekter og kampscener var svært vellaget, som seg hør og bør, musikken var flott, og jeg kan egentlig ikke sette fingeren på noen svakheter - bortsett fra at enkelte ting blir litt lette å gjennomskue når man har sett disse filmene en del. Jeg likte storyen om Finn, stormtrooperen med samvittighet, følte de triste scenene sterkt og er spent på å se hvordan det hele utvikler seg! Tommel opp og femmer på terningen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar