torsdag 12. mai 2016

Game of Thrones S06E03 'Oathbreaker'

Denne bloggposten inneholder spoilere for Game of Thrones S06E03, 'Oathbreaker'. Stopp her hvis du ikke har sett episoden.

Denne episoden vaklet litt for meg, dessverre. Noen deler var intense og bra, mens andre nesten fikk meg til å se på klokka. Jeg liker pratescener, men de må ha en underliggende nerve, en spenning mellom menneskene, som gjør at man blir investert i det som skjer. Det var ikke alltid tilfelle her, og det ble litt for mange slike scener på rad, rett og slett. På den annen side var det masse bra å ta tak i, da. Tower of Joy! Arya! Jon!

 
Vi starter med Jon Snow, som er i sjokk etter å ha kommet tilbake fra de døde, samt noen minst like perplekse Davos og Melisandre. Det var rørende å se Jon bli møtt av sine brødre etterpå, og klemme og spøke med Tormund Giantsbane og Dolorous Edd. Han sier at det ikke var noe på den andre siden, bare mørke, men har det forandret ham på noe vis? Jeg vil si ja, ettersom han forlater Night's Watch etter å ha henrettet de som drepte ham. 'My watch has ended.' - derav tittelen på episoden?


Wow, tilbakeblikket til Tower of Joy, som alle hadde ventet på, var en fryd for øyet! Unge Ned Stark, Howland Reed og et par andre havnet i sverdkamp med Ser Arthur Dayne, også kalt the Sword of the Morning. Og det var episk. De avsluttet riktignok uten å avsløre hvem som var i tårnet, men kom igjen - det må være Lyanna Stark. Bran og the Three-Eyed Raven måtte dra, men det var et øyeblikk der hvor Bran ropte til Ned, og det nesten virket som om han hørte ham? Spooky.


Stakkars sjøsyke Sam, han er litt søt sammen med Gilly og lille Sam, men dette føltes mest som en transportetappe. Jeg liker Sam, og håper han får noe skikkelig å gjøre denne sesongen. Det blir i hvert fall spennende å se Horn Hill og møte lord Randall Tarly!


Okay; denne scenen plaget meg. Tyrion, Grey Worm og Missandei sitter og venter på Varys, og de kjeder seg. Men hvorfor skal vi også kjede oss? Denne scenen kunne ha vært kuttet ned, eller fylt med mer ... substans. Uansett, Varys hadde funnet ut at Sons of the Harpy blir støttet av krefter i Volantis, Yunkai og Astapor, som nå har blitt slavebyer igjen.


Jeg klarer ikke helt å engasjere meg i det som skjer i King's Landing heller - ikke ennå, i hvert fall. Tommen er kjedelig, og Cersei og Jaime går bare rundt og skremmer folk med Zombie-Mountain. De forsøkte å trenge seg inn i et Small Council-møte, men de andre bare gikk. Jeg håper virkelig det tar seg opp snart, vi kan ikke sløse med tida når vi bare har ti episoder per sesong!


Men Arya, da! Her snakker vi! Disse sekvensene fra House of Black and White var noe av det beste jeg har sett på en stund. Maisie Williams fikk vise fram talentene sine i større grad enn i de foregående episodene, og resultatet var til å få frysninger av. Og så drakk hun av vannet - og fikk synet tilbake. Hva nå?



Vi fikk også et glimt av Dany i Vaes Dothrak, samt en sekvens i Winterfell, der lord Umber kom med en 'gave' til Ramsay. Voila, Osha og Rickon! Og stakkars Shaggydog, hvil i fred. Hva har ulvene gjort for noe galt, de blir jo drept alle sammen!

Huff, jeg grøsser av tanken på hva Ramsay vil gjøre med Rickon. Det skal bli spennende å følge utviklingen i nord, det er her jeg føler at det mest interessante skjer akkurat nå. Og i Brans 'tidsreiser', da. Hva hvis han kan påvirke fortiden? Og når får vi fortsettelsen av Tower of Joy? Neste gang får vi antakelig se mer av Sansa, Brienne, Pod og Theon - og endelig favorittsniken min, Littlefinger! Jeg teller ned til mandag og krysser fingrene for en mer tilfredsstillende time i GoT-universet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar