torsdag 18. juni 2015

Game of Thrones S05E10 "Mother´s Mercy"

Spoileradvarsel - dette innlegget inneholder detaljer om Game of Thrones sesong 5 episode 10, "Mother´s Mercy". Ikke les videre hvis du ikke vil vite hva som skjer.
 
Da var det ukjenkallelig over. Game of Thrones har avsluttet sin femte sesong, og det skjedde ikke uten blod, gørr og død. Et av dødsfallene visste jeg om fra bøkene, mens et par andre kom overraskende. Noe av det jeg liker best med Game of Thrones, er at karakterene er så mangefasetterte. I den ene episoden hater man noen så intenst at man nesten glemmer at dette er fiksjon. I den neste kan man ikke unngå å synes synd på dem, for de fremstår som hele mennesker, med gode og dårlige sider, og ingen, bortsett fra Joffrey, Ramsay og et par andre, er BARE ondskapsfulle og sadistiske.
 


STANNIS


There won´t be a siege, my lord.
 
Okay. Stannis brant datteren sin levende i forrige episode, noe det ikke finnes tilgivelse for. Denne uka fikk han merke følgene, og om han virket som en nedbrutt mann fra før, var han ytterst resignert på slutten. Halvparten av soldatene hans deserterte, kona hans hang seg fordi hun var knust av skyldfølelse over det som skjedde med Shireen, og Melisandre stakk av. Stannis hadde en ganske dårlig dag. Men snøen smeltet, så han kunne lede det som var igjen av hæren sin mot Winterfell. Der ble de slaktet av Boltons menn, og en hardt såret Stannis traff på Brienne der ute i skogen etter slaget. Hun benyttet sjansen til å ta hevn over Renly Baratheon, som ble drept som følge av Stannis´ og Melisandres svarte magi. Jeg heiet på Brienne her, men Stannis var en slagen mann som bare aksepterte døden, og jeg følte litt medynk med ham, jeg gjorde det. Game of Thrones på sitt beste, dette her. Men ER Stannis virkelig død?
 
 
I am Brienne of Tarth.
 
 
SANSA
 
 
 Jump, jump.
 
Det har vært frustrerende å følge Sansa denne sesongen. Hun gikk fra å være en kul dame som hadde "funnet seg selv" i selskap med Littlefinger, til å bli giftet bort nok en gang, voldtatt, mishandlet og kuet. Hun greide heldigvis å nå fram til Theon, som reddet henne fra bitchen Myranda og rømte sammen med henne fra Winterfell. Cliffhanger! Tipper de overlevde. Snøen lå vel fortsatt tjukk rundt borgen?
 
 
ARYA
 

 
What´s happening?
 
Arya var en veritabel villkatt i konfrontasjonen med Meryn Trant. Holy crap! Hun har virkelig innestengt aggresjon. Jeg synes ikke det minste synd på ham, men greier liksom ikke heie på en ung jente som dreper på den måten heller. Arya er en av mine favoritter, men hun skremmer meg også. Jaqen H´ghar, på sin side, likte dette svært dårlig. Han gjorde en del hokus-pokus nede i The Hall of Faces, og jeg skjønte ikke alt, men det endte med at Arya ble blind. Ææææææhhhh!
 
 
DORNE
 
 
Smask.
 
Heldigvis er vi ferdige med Dorne! Jeg fatter ikke hva som skjedde med denne storyen. Dorne var en av de stedene jeg hadde gledet meg enormt til å se denne sesongen, og nesten alt var en skuffelse. Det var flotte steder de filmet på, men yuck. The Sand Snakes, Ellaria, Jaime, Bronn - alle sammen så ukomfortable og sure ut. Ingenting stemte. Alt så endelig ut til å være over, men så ble Myrcella forgiftet og falt om i armene på Jaime, rett etter at de hadde en forløsende samtale og hun aksepterte at han var faren hennes. Ellaria ga henne et dødskyss, antar jeg? Men kanskje hun overlever. Hvem vet i Game of Thrones?
 
 
DANY
 

 
 Sooo tired.
 
Dany fløy på Drogons rygg langt pokker i vold, og dragen så litt medtatt ut der han lå og chilla mellom alle skjelettene (etter geiter, kanskje?). Dany ville tilbake til Meereen med en gang, og begynte like godt å gå. Oooops! Et helt khalasaar av Dothrakier omringet henne. Hva nå? Jeg elsket scenene med Tyrion & co. i Meereen, da. Og Varys dukket opp! Snakk om dynamisk duo. Dette kan bli bra!
 
 
CERSEI
 
 
Shame. Shame. Shame.

 
Her er enda en utspekulert og ondsinnet person jeg begynte å synes synd på i denne episoden. Cersei tilsto til slutt (men bare om utroskap med Lancel, ikke incest med Jaime). Hun måtte gå botsgang gjennom byen, uten en tråd. All ære til Lena Headey, som spilte fletta av de fleste her. Hun var gravid da de filmet dette, så de brukte en stand-in i noen av scenene, men fra brystet og opp var det utrolig å følge Cerseis reaksjoner og gradvise sammenbrudd. Det var rett og slett vondt å se. Tilbake i The Red Keep fikk hun møte Qyburns nye "kreasjon"; en gjenoppstått, blåaktig Sandor Clegane som et slags Frankensteins monster. Hun planlegger sikkert en fryktelig hevn allerede.
 
 
JON
 
 
For the Watch.

 
Selv om man vet at noe skal skje, gjør det det ikke noe lettere å se på. Jon ble forrådt av brødrene i The Night´s Watch, og den siste som knivstakk ham, var Olly. Jeg hater Olly. Og Sam hadde dratt sin vei sammen med Gilly og babyen for å utdanne seg som mester i Oldtown. Jon hadde ikke mange venner igjen. Men hvor var Ghost? Og Jon kommer tilbake på en eller annen måte, ikke sant? Melisandre kan gjøre litt magi, eller noe? Pleeeaaase???
 
 
(...)
 
 
For en avslutning på sesongen! Jeg har vært sånn halvfornøyd med noen av episodene i sesong 5, men de siste tre episodene har vært utrolig bra. Det er helt grusomt å måtte vente et år på mer! Jeg skal lese ferdig bok 5 i mellomtiden, jeg har ikke mye igjen. Og kanskje kommer bok 6 ut om ikke lenge? Det er lov å håpe. G. R. R. Martin skriver antakelig så blekket spruter. Hold koken, gamle ørn!
 
Hvordan skal vi overleve til april 2016? Er Jon død? Hva med Stannis og Myrcella? Kommer vi til å se Bran eller Rickon neste sesong? Har serien helt glemt The Iron Islands og resten av Greyjoy-familien? Hva skjedde med Littlefinger, The Queen of Thorns, Margaery og Loras? Hvor er Wun Wun? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar