fredag 10. mars 2017

Strøtanker i mars

Men jøss, er det mars allerede? Og februar, da, hvor ble det av den? Jeg tror den forsvant i oversettertåka et sted, men nå er den første vårmåneden her for alvor, snøen kommer og går, men akkurat nå varmer sola, fuglene synger og snøklokkene lyser opp foran huset. Det merkes dessuten godt at dagene er mye lysere, som for eksempel i går, da vi kom ut fra babysvømminga litt før klokka seks, og denne nydelige himmelen møtte oss:

 
Føler meg: som en ballong lufta har gått ut av. Rett og slett. En slapp ballong med betennelse i ryggen. Jo da, man kan brenne lyset i begge ender en periode, og så sier kroppen stopp. Dette er antakelig noe som har ligget og gjæret en stund, og så kom det denne uka, etter at jeg hadde levert. Så nå ligger jeg på sofaen med ispose på ryggen og driver med ryggøvelser og behandlinger og hele pakka. Det skal nok bli bra til slutt!
 
Ser på: Jeg følger fortsatt med på Anno innimellom, skal bli spennende å se finalen! Men jeg liker best de vanlige ukene der inne, med mesterstykker og svennestykker, sikkert fordi jeg interesserer meg for gammelt håndverk og sånt. Ellers har jeg nylig oppdaget en gammel perle fra barndommen - var innom Youtube og fant fulle episoder av Punky Brewster! Det var et usedvanlig koselig gjensyn med en serie jeg elsket som barn! Er det noen av dere som husker den? Den viltre, glade jenta som ble forlatt av moren sin og fant et nytt hjem hos den gamle grinebiteren Henry? Serien er så 80-talls som den kan få blitt, men jeg digger den. Ellers har vi sett et par filmer i det siste: The Revenant med blant andre Leonardo DiCaprio, en brutal og rå film, nydelig fotografert, men åh, så vondt å se på. Deretter Den danske piken, med Eddie Redmayne i rollen som transkjønnet kvinne i Danmark på 1920-tallet. Nydelig den også, rørende og sår. Anbefales!
 
Hører på: Fuglekvitter og snø som smelter. En liten tass som skravler om alt mulig fra morgen til kveld, hihi. Han er en tøysegutt og en liten ramp. Ellers hører jeg på podcaster, musikk og litt lydbøker. Nå begynner jo snart Grand Prix-sesongen, så det bør vel ryddes plass i øregangene til noen skikkelige inn-i-det-ene-øret-og-ut-av-det-andre-låter, et par svisker og en og annen rockehit. Jeg har vel ikke så voldsomt store forventninger til MGP i morgen, er jeg redd!
 
Leser: Jeg ble ferdig med Storesøster av Gunnar Staalesen for noen uker siden, og den var bra! Jeg elsker å tilbringe tid med Varg Veum, han er vel den krimhelten jeg har lengst fartstid med, helt siden jeg leste Bukken til havresekken en gang på 90-tallet. Nå leser jeg The Member of the Wedding av Carson McCullers, den er litt spesiell, men jeg synes den er interessant, og hun har en helt unik måte å skrive på. Ellers går det gjerne i Fantorangen pusser tennene, Se og si - ordboka mi og Store traktorer.
 
Spiser: Mye av det samme som ellers, dessverre. Jeg prøver innimellom å variere litt, men det er neimen ikke lett i hverdagen. Det bør jo være relativt kjapt å lage og inneholde noe alle liker, til en viss grad, det finnes knapt en mer utakknemlig jobb enn å stå og svette over en avansert og fancy middag i flere timer, for så å se alles ansikter vrenge seg i avsky etterpå. Vi hadde sushi her en dag, og det var veldig populært. Og i dag blir det gluten- og melkefri lasagne! Ellers denne uka har vi blant annet hatt pasta carbonara, laks og blomkålsuppe.
 
Takknemlig for: Den etterlengtede fridagen jeg hadde på tirsdag. Det var utrolig godt, selv om det ikke tok mange timene før innboksen min begynte å fylle seg opp igjen. Men jeg fikk meg en tur ut, kjent på sola (og den kalde vinden), gjort et par ærender og ellers bare slappet av. Ryggen min var også takknemlig for akkurat dét.
 
Tenker på: At det ikke er så lenge til eldstegutten vår er ferdig på barneskolen, han begynner på ungdomsskolen fra høsten av! Ufattelig rart. Skolen vår er jo en 1.-10.-skole, så han forflytter seg bare én bygning opp på skoleområdet, men likevel. Det blir nye klasser, nye lærere, nye fag, det blir karakterer og tentamener og mye mer. Han har for øvrig greid å bestemme seg for C-språk og valgfag, ikke verst! Jeg tror han gleder seg. Og gruer seg litt. Kanskje.
 
Ellers er jeg litt der at jeg ser på kalenderen og prøver å ikke få panikk over hvor få uker det egentlig er til eksamen i pedagogikk. Vi i basisgruppa har jo jevnlige møter hvor vi jobber med oppgaver og diskuterer de ulike temaene, men likevel ... Det er så mye jeg må lese! Og det er jo ikke bare å lese, heller. Man skal prøve å få struktur på det, se sammenhenger og sette det inn i praktiske rammer i skolen. Hvordan anvende Vygotsky i klasserommet? Hva med behaviorismen, duger den kun til å skape ytre motivasjon? Hva mente egentlig Klafki om dannelsesperspektivet? Hodet mitt går trill rundt noen ganger. Og verre skal det bli fram til 10. mai! Så blir det nok mer jobbing etter hvert også, men akkurat nå nyter jeg at jeg har fått kvelder og helger tilbake.
 
Riktig god helg, nyt våren mens den er her, for plutselig snør det vannrett igjen!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar