fredag 15. april 2016

Omgang på omgang

Jeg vet at det er mye sykdom, snørr og basselusker på denne bloggen - og i lys av de siste tjuefire timene, burde den kanskje skifte navn til Vissvass, spysyke og fjas? Det er da vitterlig ikke mer enn en uke siden lillebror var syk sist? Hver eneste dag denne uka har jeg tenkt på hvor herlig det er at alle er (noenlunde) friske igjen og at våren er her. Det har kriblet i de grønne fingrene mine, jeg har boblet over av ideer og halvveis forfattet et langt, hverdagsfilosofisk blogginnlegg - kun i hodet, da. Det får da være grenser for hva man har tid til når man stadig løper etter en sånn liten tass:


Men uka har vært veldig bra, særlig den første halvdelen, da vårsola varmet skikkelig. Så ble det kjøligere igjen, med tilløp til regn - helt typisk aprilvær, altså. Vi dro på babysvømming i går ettermiddag, og koste oss veldig i vannet. Så ventet middag hos mormor, deilige kjøttkaker som minsten langet i seg med liv og lyst. Da vi kom inn av døra her hjemme, var det ingenting som tydet på at det ville bli noe annet enn en vanlig torsdagskveld. Helt til middagen kom opp igjen. Over hele gulvet i gangen. Alarmklokkene gikk av, og det var bare å slippe alt og sette i gang. Same procedure as last time, jeg vasket gulvet og mannen dusjet og stelte den stakkars lille pasienten. Det skulle vise seg at det ikke stoppet der. En liten stund etter at han hadde sovnet, hørte vi et ul fra soverommet og fant fort ut at hele senga, pysjen og gutten måtte skiftes på. Ting begynte å peke i retning av omgangssyke, gitt. Det fortsatte jevnt og trutt utover kvelden og natta, småen lå på fanget og sov litt, kasta opp litt, sov litt igjen. Klokka ble ett, to og litt til. Strømmen forsvant plutselig, men kom tilbake igjen etter tjue-tretti minutter. Rare greier! Vi sovna til slutt, våkna i fem-tida til en ny runde, sovna igjen ... Og så ringte klokka. Opp, opp, ny dag! Vekke storesøsknene, få dem av gårde, jobbe, jobbe, jobbe mens mannen min passet lillebror. Det har vel gått med omtrent en bøtte med kaffe, men jeg kom i mål med det jeg skulle gjøre - hurra! - og nå er det helg. Vi gleder oss, for vi er invitert på hotell med badeland i anledning svigermors 70-årsdag. Tiden får vise hvor mange av oss som drar, vi får se an formen til lillebror, men han sluttet å kaste opp i morges og virker mye bedre allerede, så vi krysser fingrene. Riktig god helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar