fredag 7. august 2015

På den andre siden av sommeren

Det er med blandede følelser jeg ser tilbake på sommeren i år. Nei da, den er ikke helt slutt, men det er neimen ikke langt unna heller.
Å se tilbake på noe som (nesten) ugjenkallelig er over, får meg til å tenke på et sitat fra en av mine yndlingsserier. Det er Tara i Buffy the Vampire Slayer som beskriver det å se soloppgangen etter å ha vært våken hele natta.

"It feels weird. Like I´m seeing it from the wrong side."

Sånn føler jeg det. Det er noe ganske annet å se på sommeren fra denne siden - uti august, når vi snart skal tilbake til hverdagen, og høsten kommer og banker på. Fra den andre siden - i juni, da vi slet som besatte for å få unna alt som skulle gjøres før ferien, og hele sommeren lå og blinket i det fjerne og hvisket søte, forførende ord om sol, hav, late dager og rosévin - var det kun glede og forventning ispedd en god dose herregud-jeg-er-sliten-og-trenger-å-slappe-aaaaaaav!

 
Så var vi der, endelig. I Portugals varme, dyttende rundt på en syk lillebror i vogna, temmelig utmattede etter å ha reist fra Norge midt på natta. Etter å ha kommet oss litt alle sammen, ble det riktig så bra. Nei, det var en underdrivelse. Portugalturen var som manna fra himmelen, og akkurat det vi trengte. Vi koste oss glugg i hjel, og hadde vi visst hvordan resten av sommeren i Norge skulle bli, hadde vi satt enda større pris på heteslag, solbrente skuldrene og sand som krøp inn overalt.

 
For all del, vi har hatt det fint i Norge også. Men det har ikke føltes som skikkelig sommer, bare i korte blaff. Vi har vært på stranda, vi har bada, men det har vært rimelig kaldt. Regnet har dominert mange feriedager (og jobbedager), og det har ikke akkurat vært noe problem å få vanna i hagen. Faktisk er hagen vår så frodig som den aldri har vært, og det skyldes nok en særdeles våt sommer. Aldri så galt ... og så videre.
 

 
Men vi har fortsatt litt tid igjen, til å samle krefter og lade opp. Neste uke er ferien til mannen min over, og han skal på jobb for første gang siden påske. Men jeg skal ha fri i tre dager, og så reiser vi på fjellet for å gå turer og kose oss gjennom helga og to planleggingsdager før vi kræsjlander i et salig kaos av skolestart og barnehagestart. Grugleder meg!

Håper alle får en fin helg, og ikke drukner i regnet. Sånt blir det i hvert fall flotte blomster av!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar