torsdag 5. januar 2017

Januartanker

Januar er bare 5 dager gammel, men juleferien virker allerede fjern som et langt år. Vi krasjlanda i hverdagen på mandag, fikk sykdom i huset på tirsdag og har i det hele tatt hatt nok med å holde hodet over vannet og ikke drukne i gjøremål, avtaler og uventede regninger. I dag våkna vi opp til tolv minusgrader og det fyres i peisen, den influensasyke datteren min ligger og sover, og jeg skriver skoleoppgave samtidig som jeg leser gjennom et nytt manuskript og diller med en ny bloggpost full av januarjamring. Det er fortsatt jul i stua, men snart ryker treet og pynten og hele smala, da blir det tomt, da!

 
 
Føler meg: Fortsatt ikke helt akklimatisert til 2017 og en januar måned som ikke nølte et sekund med å dynge oss ned med diverse ubehagelige og uforutsette greier. Noe bra har det også vært, men når storesøster får feber etter bare én dag tilbake på skolen og ligger rett ut - ja, når selv skravla stopper opp - da er det alvor. Hun skulle egentlig hatt sin første gitartime på Kulturskolen i går, men det utgikk med høye trav. Sukk.
 
Ser på: Med nytt år kommer nye TV-serier og programmer, det kan jeg like! Så langt har jeg sett to episoder av Valkyrien og Anno, begge deler lover godt. Og så har jeg begynt å se på SKAM! 'Alle' snakker om SKAM, og jeg har lenge hatt en plan om å få sett det, tida har bare ikke strukket til. Men nå er jeg i gang med sesong 1, og digger det! Ellers ser vi på Fantorangen, Barne-TV, Minions, Buffy the Vampire Slayer sesong 4 og Game of Thrones sesong 1. Jeg fikk nemlig en diger GoT BluRay-boks (sesong 1-6) i julegave! O´lykke! Mannen min og jeg planlegger en rewatch nå på nyåret, og det skulle ikke forundre meg om vi blir ferdige innen sesong 7 er sendeklar, det blir nemlig ikke før utpå sommeren en gang.
 
Hører på: Ikke mer julemusikk, i hvert fall! Tjihi. Det har blitt en del lydbøker i det siste, mer om det under 'Leser' (selv om jeg bare leste med ørene). Jeg er fortsatt en trofast podcastlytter, og følger de samme, faste podcastene: Herreavdelingen, Filmpolitiet, Tusvik & Tønne, Rønning og et par amerikanske TV- og filmcaster.
 
Leser: Jeg har vendt tilbake til en av mine favorittforfattere, Carson McCullers, jeg fikk jo hele tre bøker av henne til bursdag og jul! Først ute er The Member of the Wedding, så venter Reflections in a Golden Eye og The Ballad of the Sad Café. Videre har jeg hørt en spennende lydbok, nemlig The Girl on the Train av Paula Hawkins. Det tok litt tid før jeg ble ordentlig fenget av den, men jeg endte opp med å like den bedre og bedre. Så får vi se om jeg greier å få med meg kinofilmen med Emily Blunt også! Den skal visst være bra.
 
Spiser: Rester av pinnekjøtt, julepølser, sosisser og medisterkaker. Og er møkk lei. Vi var nødt til å ta en helt vanlig, mager pastamiddag her i forgårs, for ingen av oss orket mer julemat. Nå gleder jeg meg til å finne fram til de gamle hverdagsfavorittene våre, og prøve å sette sammen noen nye, for variasjon må man ha. Ellers tygger vi rester av pepperkakehus, kransekake, risboller og marsipan. Og heller det ned med en siste slurk julebrus for denne gangen.
 
Takknemlig for: At det har roet seg litt i innboksen min siden mandag, og at selv om vi har ett sykt barn, holder resten av familien koken (håper jeg ikke jinxer det, nå!). At dagene har blitt bittelitt lysere siden desember. Og at vi har mye å se fram til utover våren og sommeren, det blir turer hit og dit, det blir en konfirmasjon i mai, og det blir sommerferie til Kreta. Vi er allerede i gang med å se på hoteller og leiligheter!
 
Tenker på: Alt jeg må gjøre. Prøver å ikke la meg stresse for mye, men av og til koker det litt i topplokket. Savner det å trene, men bør nok vente med joggeturer til temperaturen ute er litt mer levelig. Men kanskje det kommer snø snart, så vi kan ta et par skiturer? Gleder meg veldig til å introdusere lillebror for skigåing, han er en veldig aktiv liten kar. Og sånn som han prater nå! Det kommer hele, lange setninger og morsomme betraktninger på løpende bånd. Vi må anstrenge oss for ikke å le oss fillete ved middagsbordet for tida! Han snapper opp det utroligste, så dette er nok tiden for å passe litt ekstra på hva vi sier. Min favoritt-ting for tida er når månen er framme ved henting i barnehagen, og vi stopper opp for å titte på den. Da undres vi sammen, over den fine, lysende sigden på himmelen, og ser på Venus og de andre stjernene også. Så sier vi 'ha det, månen, ha det stjernene', og går inn.
 
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar