søndag 25. oktober 2015

Fargo S02E02 'Before the Law'

Ukas Fargo-episode var om mulig enda bedre enn premieren, selv uten å inneholde masse action. Det ligger en foruroligende stemning over hver eneste scene, en melankoli blandet med en følelse av at noe bygger seg ubønnhørlig opp. Vi dykket dypere ned i livene til de figurene vi allerede har møtt, og ble presentert for noen nye, inkludert en som fort ble en favoritt hos meg - Mike Milligan. En kul kis fra Kansas City-syndikatet, som slett ikke bør undervurderes.

 
Denne karen minner meg om Samuel J. Jacksons ikoniske Tarantino-figur fra Pulp Fiction, litt sånn larger than life med teft og stålkontroll over enhver situasjon. Håndlangerne hans, to stumme tvillingbrødre med skulende blikk, er også minneverdige figurer som sklir rett inn i Fargos univers. Møtet mellom disse fyrene og Hank var ytterst nervepirrende, uten egentlig å inneholde noen trusler eller anklager. Det vi allerede vet om disse menneskene, ligger under og bidrar til å bygge opp spenningen.

 
 
 I Gerhardt-klanen er det interne stridigheter som rår. Selv digger jeg Floyd og heier på henne, særlig mot de macho alfahann-wannabe'ene som vil ta over makta.

 
Selv om Mike Milligan er en av mine store favoritter i Fargo, tror jeg Ed stikker av med seieren i denne episoden. Det kan være noe med måten Jesse Plemons spiller ham, men jeg tar meg selv i å synes synd på ham der han vasker blod, brenner klærne sine og kvitter seg med Rye på bakrommet i slakterbutikken - han gjør det for kona si, og han har et stort hjerte. At jeg nesten fikk hjerteinfarkt av scenen der Lou gikk inn dit for å kjøpe bacon til kona si, får så være.

 
Så er det dette med romvesenene, da. Det virker som om de våker over både Rye og Ed/Lou, men får vi noen gang vite mer, eller kommer dette til å forbli en sånn raritet som aldri blir ordentlig forklart?

 

Disse to, altså. Svigerfar og svigersønn, i samtale om krig og sånt. Jeg elsker det, selv om det bare er to menn som sitter og utveksler erfaringer. Man trenger ikke å ha action over hele linja for å skape bra TV!
 
Jeg er rimelig spent på hva som skjer framover. Blir Ed en slags Sweeney Todd, som serverer kjøtt av tvilsomt opphav i butikken? Kommer sjefen til Peggy til å skape problemer for dem? Hva blir resultatet av den uunngåelige krigen mellom Gerhardt-ene og folka fra Kansas City? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar