søndag 30. april 2017

Fullt hus i helga - og et lite vottemysterium

Telefonen ringer akkurat idet jeg er i ferd med å vaske over gulvet i gangen. Det er vår mellomste solstråle, som lurer på om klassevenninna kan overnatte hos oss? Ute er mannen min i gang med å vaske terrassen, og minstemann sover en veldig sein dupp. "Klart det", svarer jeg og får fullført helgevasken i en durabelig fart. Ok, hvor er gjestesengetøyet, og hva skal vi finne på til lørdagskos? Ikke lenge etter ramler jentene inn døra, fnisende og skravlende, med vesker og overnattingsbag. Huset fylles med latter, tøys og hemmeligheter bak lukkede pikeromsdører. Og heldigvis hadde vi nok av både husrom, sengeplass og mat! Jentene koste seg glugg ihjel, de sov som noen engler på sovesofaen, og i dag har de bakt sjokoladekake og vært mye ute i det fine været. Ah, helg!

 
Litt tidligere på dagen fikk jeg en rar melding fra ei ukjent (og veldig snill!) dame. Hun hadde funnet et par strikkevotter hun trodde kunne tilhøre oss oppe ved Øvredammen i Frognmarka, og tilbød oss å vente ved Golfbanen så vi kunne komme og hente dem. Jeg klødde meg litt bak øret. Vottene på bildet lignet veldig på et par lillebror har, og navn og telefonnummer må ha stått inni dem, for dama sendte meg jo en SMS. Men hvordan har vottene havnet der oppe i skogen nå nylig? For de så helt fine og rene ut, og kan ikke ha ligget der lenge. Sist vi var oppe ved Øvredammen, var det full vinter, de største barna gikk på skøyter der, og lillebror var ikke engang med. Vi har ennå ikke klart å finne helt ut av vottemysteriet - et par votter vi ikke engang visste at vi savnet! En mulig forklaring er at noen har tatt feil av dem i barnehagen, og vært på tur der oppe ganske nylig. Eller så har de teleportert seg over en imponerende avstand fra barnehagen på Skorkeberg!
 
 
Så det var litt av helgas begivenheter. Vi har stort sett vært hjemme, mannen min har både vasket og beiset terrassen, og storesøster har hatt det helt supert sammen med venninna si. Selv prøver jeg å lese til eksamen mellom slagene, men det blir jo aldri helt stille her hjemme - da får jeg heller vente til i kveld, når gutta i huset skal på kino og se Guardians of the Galaxy Vol. 2. Det har vår eldste sett fram til lenge!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar