torsdag 8. desember 2016

Årets siste studiesamling

Vips, så var det over. Høstsemesterets tre studiesamlinger, den obligatoriske praksisperioden og hele sulamitten (med unntak av et par små ekstratimer på skolen neste uke). Det har gått sånn i ett, alt sammen, og jeg føler meg passe fortumla, men skal prøve å oppsummere den siste tida littegrann.



Livet som PPU-student har vært veldig givende og stimulerende, samtidig som det også har vært en smule frustrerende. Litt som å være lærer, tror jeg? Medstudentene mine er helt topp, og vi i basisgruppa fungerer veldig fint sammen, men selve studiet har vært noe kaotisk og springende - vi har hoppet fra et tema til det neste, øyensynlig uten noen bakenforliggende plan, og enkelte dager har vi vel strengt tatt ikke følt noe kjempestort faglig utbytte. Og i dag hadde vi en vikar som måtte improvisere og endte opp med å ta for seg et helt annet tema enn det vi hadde forberedt oss på. Ikke noe galt i det, forsåvidt, bare litt vanskelig å vite hva som egentlig skjer til enhver tid. Jeg har likevel kost meg masse som deltidsstudent i Halden dette semesteret, og benyttet også denne gangen anledningen til å overnatte hos snille slektninger i byen. Der ble det både besøk på julemarked og et glass rødvin på en helt vanlig tirsdag, ikke verst!


Uka startet forøvrig med et pang, jeg tok buss og tog til Halden tidlig mandag morgen, fordi bilen vår skulle på verksted akkurat den dagen for å bli fikset opp etter kollisjonen for to uker siden. Vi fikk leiebil, men den er mye mindre enn vår vanlige bil og har ikke plass til lillebrors vogn, noe som skaper litt ekstra krøll i hverdagen.  Så skulle det vise seg at bilen hadde større skader enn først antatt - det forklarer i hvert fall hvorfor jeg følte meg såpass forslått og dårlig etterpå - og ikke blir klar før i neste uke en gang. Heldigvis blir det roligere dager framover, jeg skal stort sett jobbe hjemmefra med nytt oversetteroppdrag, og så smått begynne med de to skoleoppgavene vi må levere i januar. Så må vi presse inn en Luciafeiring i barnehagen, en nissefest, en julekonsert og et konfektverksted med innlagt marsipansmaking og søl med smeltet sjokolade, hihi. Fortsatt god adventstid, tenk, om noen få dager er vi halvveis til julaften!  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar