søndag 7. mai 2017

Kaos innvendig, kaos utvendig

Det er ikke til å komme bort fra. I dag, tre dager før eksamen, er hodet mitt et eneste kaos. Et virvar av det vi kaller "kognitive konflikter" og "dialektiske svev". Jo mer jeg leser, jo mer kaotisk og uoversiktlig virker pensum. Og rundt meg er det ikke noe mindre kaos, ungene flyr rundt og lager surriball, de søler og roter og bråker, de er kort sagt som unger pleier å være - og det må de jo få lov til? Ute driver mannen min på med diverse prosjekter i hagen, og jeg sitter og leser og skriver så det står etter. Følgelig ser huset helt bomba ut, det er ingen som har tid til å rydde mer enn det som er strengt nødvendig, og jeg har ikke sjans til å ta tak i det før etter eksamen. Så sånn er det.

Men det er nå nydelig å kunne ta seg en tur ut mellom slagene da, for å beundre hagen nå som den virkelig er i ferd med å folde ut blomsterprakten sin:

 
Til tross for et bjørkepollennivå av den mørkerøde varianten, brukte jeg en av lesepausene mine i går på å tusle rundt med hagesaksa og klippe ned noen roser mens jeg kjente sola brenne i nakken. Været var jo sånn vi bare drømmer om å ha det om sommeren, et hageeventyr med solkrem og is, shorts og sandaler og brummende humler. Vi manglet bare badebassenget! I dag våknet vi til regn, men det har gitt seg nå. Jeg er i innspurten på et av de viktigste temaene, og håper at jeg i løpet av dagen skal få det vi kaller en "estetisk opplevelse" - en skikkelig aha-opplevelse der alt jeg har lest plutselig henger sammen på en ny måte, at det hele skal stå klart for meg og bare vente på å få komme ut i besvarelsene mine på eksamen.
 
Vel, vel, dream on ... Jeg er heldig om jeg greier å hangle meg gjennom det som gjenstår å lese OG greier å sammenfatte det på en noenlunde fornuftig måte, hihi. For i hodet mitt skjer det ikke mye på det kognitive planet akkurat nå, det er mer den behavioristiske tankegangen som rår: lær deg pensum, så kommer belønningen etterpå. Du slipper å ta eksamen om igjen, og du kan feire med god samvittighet!
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar